C
Hei, jeg har et hus fra 1970. Veggen er bærende og ca 15 cm tykk. De første 5 cm er utrolig porøse og lette å bore i. Ser ut som lecablokker, men i midten tar det plutselig stopp og det er ikke armeringsjern, men det ser grått ut som betong. Er det hard betong i midten?

Misforstå meg rett nå..
Betong er mitt levebrød, men du etterlater så mange variabler at det er umulig å engang prøve å svare.

Bilder gjør det lettere.

Formentlig betong, som er vel "prosentert".
Dvs inneholder en hel del stein (gneis, gråstein, granitt, velg selv) som er vanskelig å ta seg gjennom med en vanlig boremaskin.

Det første, porøse laget er trolig puss.

• Liker
Chippe
  • Laddar…
C
Hul i veggen merket med rød sirkel over en stor klokke, ledninger festet nær taket, viser forsøk på å bore gjennom betong til kabler.

Jeg borer høyt oppe i veggen da en elkabel skal gå ut i taklisten.

Først støtte jeg på et armeringsjern, så jeg vinklede boren litt skrått og tenkte å gå forbi det, men det føltes like hardt. Prøvde et nytt hull, og det tok stopp etter 5,5 cm. Det første hullet holdt jeg på med lenger, og det er faktisk 6 cm dypt. Armeringsjernet støter jeg på etter nøyaktig 5 cm, noe som ville bety at det sitter mellom den porøse og harde betongen om det nå høres vettig ut. Skal prøve å ta bilde inni hullet.

Sist redigert:
C
Det er for vanskelig å fotografere med lys i hullet men tolker det som at hard betong kan finnes i midten av lettbetong.

Chippe skrev:
Det er for vanskelig å foto inn med lys i hullet, men tolker det som at hard betong kan finnes i midten av lettbetong.
Hva slags maskin prøver du å borre med?
Hvis du allerede bruker en skikkelig borhammer og ikke kommer gjennom, da ville det vært spennende å se hva som gjemmer seg der inne.

2 Døråpninger ved siden av hverandre, det er ikke sånn at det sitter en stålbjelke øverst?
Enig i at hvis du borer med slagbor, kan det være hard betong hvis den ikke klarer det.

Ta borren, en meisel eller lignende og bank. Kan være en bjelke der.

C
Vanlig boremaskin med slagborfunksjon er hva jeg hadde i garasjen.

Ettersom det ene hullet var litt dypere kom jeg fram til at det var hard betong. Jeg kom gjennom med en stor Hiltibits jeg fant i garasjen. Ja, det ser også ut til å være litt stål der bak som man kan se hvis man ser inn i den skadede betongen øverst på veggen til venstre på bildet.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.