Hei, jeg har et hus fra 1970. Veggen er bærende og ca 15 cm tykk. De første 5 cm er utrolig porøse og lette å bore i. Ser ut som lecablokker, men i midten tar det plutselig stopp og det er ikke armeringsjern, men det ser grått ut som betong. Er det hard betong i midten?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Formentlig betong, som er vel "prosentert".
Dvs inneholder en hel del stein (gneis, gråstein, granitt, velg selv) som er vanskelig å ta seg gjennom med en vanlig boremaskin.
Det første, porøse laget er trolig puss.
Dvs inneholder en hel del stein (gneis, gråstein, granitt, velg selv) som er vanskelig å ta seg gjennom med en vanlig boremaskin.
Det første, porøse laget er trolig puss.

Jeg borer høyt oppe i veggen da en elkabel skal gå ut i taklisten.
Først støtte jeg på et armeringsjern, så jeg vinklede boren litt skrått og tenkte å gå forbi det, men det føltes like hardt. Prøvde et nytt hull, og det tok stopp etter 5,5 cm. Det første hullet holdt jeg på med lenger, og det er faktisk 6 cm dypt. Armeringsjernet støter jeg på etter nøyaktig 5 cm, noe som ville bety at det sitter mellom den porøse og harde betongen om det nå høres vettig ut. Skal prøve å ta bilde inni hullet.
Sist redigert:
Hva slags maskin prøver du å borre med?Chippe skrev:
Hvis du allerede bruker en skikkelig borhammer og ikke kommer gjennom, da ville det vært spennende å se hva som gjemmer seg der inne.
Vanlig boremaskin med slagborfunksjon er hva jeg hadde i garasjen.
Ettersom det ene hullet var litt dypere kom jeg fram til at det var hard betong. Jeg kom gjennom med en stor Hiltibits jeg fant i garasjen. Ja, det ser også ut til å være litt stål der bak som man kan se hvis man ser inn i den skadede betongen øverst på veggen til venstre på bildet.
Ettersom det ene hullet var litt dypere kom jeg fram til at det var hard betong. Jeg kom gjennom med en stor Hiltibits jeg fant i garasjen. Ja, det ser også ut til å være litt stål der bak som man kan se hvis man ser inn i den skadede betongen øverst på veggen til venstre på bildet.
Sist redigert:
Klikk her for å svare