Holder på å pynte opp garasjen litt og funderte da på noen metallbånd som snor seg rundt bjelken i taket!

Spørsmålet er hva båndene fyller av funksjon eller om de kan unnværes?
Bildet er ikke så fint, men dere forstår nok hva jeg mener!
Takk på forhånd!
 
  • Metallbånd som er viklet rundt en bjelke i taket, sannsynligvis i et garasjeprosjekt. Taket viser områder med bygningsplater og sparkel.
:eek: Ja, det kan man lure på. Jeg håper at det ikke er dem som holder opp balken. :o
 
Har du sett på oversiden, hvordan det ser ut der? Om det finnes plass, dvs.
 
haha nei, det gjør de ikke den står stødig på bjelker i veggen:D

tillegge kan jeg at, disse metallbåndene ikke er stramme, men kan vippes på fram og tilbake.
også så virker de å være plassert ca 15 cm fra takbjelkene som gipsen er skrudd i...
håper noen har en klok løsning.
 
nei det er dessverre ikke plass til å se uten tak direkte på... det man kan skimte er en langsgående trestokk oppå som båndene løper rundt.
 
Kanskje var for å få denne trehaken på riktig plass da det ble montert.
Nei, merkelig...
 
ja det var den konklusjonen jeg har kommet frem til også, men så nå på bildene fra en annen vinkel at de ligger litt skjevt, på tvers av regel som gipsplaten er skrudd i... kan det kanskje være for å holde det på plass? i så fall er de unødvendige nå:)
 
for kan det vel ikke være at stålbjelken skulle kunne få ekstra stabilitet fra trelektene? blir alldeles nervøs av sånt her:confused:
 
Ettersom de ikke er stramme, men slappe, har de knapt noen bærende funksjon. :cool:
 
Mikael_L
Ja de kan jo for eksempel ha blitt satt opp med hensikt å holde noe langt "inne" i balken, som ren oppbevaring.
En tidligere eier oppbevarte 6-meters stålprofiler der i påvente av å bli brukt.
 
Ja, man kan jo tenke seg oppbevaring for VP-rør, ski, små lister eller noe sånt.

Udokumenterte bjelker i garasjer er spennende. Vi hadde en også. Den så ut som på det første bildet. Pent lagt opp på en stolpe laget av et eternittrør fylt med betong. Bærende? Javisst trodde vi.

Det var mye dribling med denne bjelken når vi skulle rive denne garasjen. Husets ene gavlvegg går nemlig vinkelrett mot denne bjelken omtrent midt i taket, så vi forutsatte at bjelken var en støtte for den veggen.

Når vi begynte å rive innså vi at noe var rart. Blant annet kunne man nesten stikke inn en penn mellom denne bjelken og taket der lasten fra veggen egentlig burde gå ned.

Når vi hadde revet så det ut som på det andre bildet. Bjelken viste seg bare å være satt dit, antagelig for å kunne henge opp noe tungt i.
 
  • Garasjeinteriør med betonggulv, tomme vegger, en ståldør og en radiator. En metallrist lener seg mot veggen.
  • Bygning med synlig bjelke under riving, omgitt av murrester og støtter, som tidligere feilaktig antas å være bærende del av konstruksjonen.
Sist redigert:
Troligvis for å hindre taket fra å blåse av.
Det blir sugekrefter over de fleste tak noen ganger.
 
De tidligere eierne kom fra Balkan...?...Puhhh:)

Mvh
 
Mikael_L
pinebar skrev:
...Når vi hadde revet så det ut som på det andre bildet. Bjelken viste seg bare å være satt dit, antagelig for å kunne henge opp noe tungt i.
En motorløft helt enkelt. :D
 
anaitis
Trolig vis for å hindre taket fra å blåse av. Det blir sugkrefter over de fleste tak iblant
Tror ikke det uten taket bør jo være festet i ytterveggene samt så er metallbåndene for svake for den oppgaven!

pinebar
Ja, man kan jo tenke seg lagring for VP-rør, ski, små lister eller noe slikt.
Nei, også det faller bort, for lite rom under, ca 20 mm. Samt den som bodde der tidligere og samt lot garasjen være ikke den typen som ville bruke det (rommet i selve bjelken) til det.

Det jeg funderer på er om det kan være en rest fra frakt eller montering... en planke er vel maks hva som får plass derunder.

Bjelken er jo ganske stor (kan ikke målene i hodet), ca 400x 250mm og ca 6 meter.
Det er den som taket hviler på...

Æh luter mot å fjerne de der båndene, skal nok ned med en gipsplate for å lage en kabelgjennomføring så man kan passe på å se da!
Takk for alle fornuftige svar og ideer!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.