Begynt å renovere hjemme og oppdaget at det gjemte seg en ekstra vegg ved murpipa, trodde det var en del av den men ikke. Det som er markert med rød prikk på bildet, har et bilde fra en tidligere inspeksjon, da ser man plankene som går nesten opp til yttertaket. Fylt med sagflis ned til gulvet i øvre plan, øverst kan man se opp til takbjelkene. Hva kan det være?

• Loftrom med trebjelker, isolasjonsmaterialer og trestruktur i midten.
  • En 3D-tegning viser en murstock med en tilstøtende vegg, markert med en rød prikk. Veggen når nesten opp til yttertaket, fylt med sagflis.
Ekspansjonskar antageligvis. Det går vel en lufteledning rett opp gjennom taket fra den? Eller er den frakoblet og erstattet med et trykkekspansjonskar? Den er isolert for at den ikke skal fryse i stykker.

Kan ha vært? Det er som sagt ingenting der, bortsett fra sagspon. De har hatt el-panne tidligere men erstattet med bergvarme. Nå når jeg har åpnet opp her, forårsaker det noen problemer på loftet? Eller er det bare å isolere og ikke bry seg?

Akkurat som Eld skriver, er det med 99% sannsynlighet restene etter et rom for ekspansjonskar. Hvis det ikke plager deg, la det være.

Nå har jeg brutt opp og sjekket. Det var et gammelt ekspansjonskar som lå der. Takk for svarene! Det skal bli en loftsluke der nå istedenfor siden jeg ikke har hatt en tidligere. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.