Hei,

Ny på forumet. Har lært mye ved å lese hittil, men har nå et spørsmål. Begynte å skrelle bort lag på vegger i en uisolert forgang. Hus fra 1925.

Det grønne burde være originalt. Men jeg er litt usikker på det svarte. Er det noe som kan være farlig å rive bort? Asbest osv?

Takknemlig for hjelp.
 
  • Skal av vegg viser lag av hvit, gul, grønn og svart materiale. Det svarte laget er avskallet på noen steder mot en grønn bakgrunn.
Tretex.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Takk for ditt svar Stefan. Var de ofte svarte som på bildet? Fikk for meg at de så mer ut som masonit.
 
Er det noen som vet hva de svarte lagene i platen er for noe? :)
 
BirgitS
Kanskje en slags asfaboard?
Det ble brukt som vindsperreplate.
 
Takk for ditt svar. Det er som om platen har flere lag av det svarte materialet. Vekslet med det som jeg oppfatter som mer board-lignende.
 
BirgitS
Som jeg forstår det så var asfabord før en treetex-plate med asfaltlag. Ingen anelse om det var asfalt bare ytterst eller om det var flere slike sjikt, og jeg vet heller ikke hvor tykk en slik plate er.
 
Det høres jo veldig sannsynlig ut at det er som du sier! Takk Birgit!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.