Jeg har et hus fra slutten av 1800-tallet. Sikkert renovert i omganger gjennom årene.
Har en gammel glassveranda, med en overliggende balkong. Har latt bytte ut platetaket på balkongen fordi platen var dårlig og vann lakk inn i glassverandaen. Platen lå altså under trelemmer på balkongen. Jeg byttet da samtidig ut all råspont, som fantes under den gamle platen og som altså lå oppå underliggende glassverandas innertak.
Bildet er fra et hjørne i den underliggende glassverandas innertak. Den dårlige platen hadde forårsaket en lekkasje i dette hjørnet, som hadde dratt ned vann i innertaket og selve "hjørnet". Da forsikringsselskapet gjorde en fuktmåling i hjørnet, sagde de et rundt hull i glassverandas innertak. For å kunne måle og se inn. Se bilde!
På bildet ses svartmugg osv fra den tidligere vannskaden.
Det jeg nå lurer på er:
Er det noen som kjenner igjen materialet som sees i hullet? Virker som at dette ligger under selve bjelkene, dvs mellom råspont og glassverandas innertak. Har ingen anelse om hvor gammelt det er. Kjennes som en form for "papp".
Og, siden jeg er asbestnoia lurer jeg dessuten:
Noen som vet om denne typen "papp" kan inneholde asbest? Vil vite før jeg begynner å rive i og renovere glassverandas fuktskadede innertak.
Takknemlig for respons!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.