Noen som kjenner igjen materialet på bildene? Er innerveggene i sommerhytte bygd 1975.

Kan det være tretex?

• En hånd holder en bit av et brunt fibermateriale med spiker, muligens tretex, fra en innvendig vegg i en sommarstuga.
  • Hånd holder en brun trefiberplate mot bakgrunn av en fargerik matte.plate har grov overflate og er kanskje brukt som innvendig veggmateriale.
Sist redigert:
  • Liker
FredrikR og 1 annen
  • Laddar…
Enig.. er det mykt?

• Liker
CarVal
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Helt enig.. er det mykt?
Altså ikke "mykt mykt", men definitivt mykere enn f.eks. en sponplate om man skal sammenligne med noe 😄

Vi har skrudd opp saker osv. i den så det er ganske holdbart. Kan det fortsatt være treetex?

Ja.

Synes nok det ser ut som treetex.

Det der ser ut som byggboard fra 70-tallet, en mellomting mellom Treetex og masonitt. Har slike i alle vegger i huset mitt fra 1979. !2-13 mm tykk.

• Liker
mxjolle og 1 annen
  • Laddar…
B Brote123 skrev:
Er innervæggene i sommerhytte bygget 1975.
Så nå at det var bygget 1975, har for meg treetexfabrikken la ned ~1970...uansett, det har eksistert treetexlignende plater etter det.
Justerer svaret til "treetexlignende porøs trefiberplate". 😉

• Liker
mxjolle og 1 annen
  • Laddar…
Takk for deres svar! Grunnen til at jeg lurer er fordi vi har problemer med en ubehagelig lukt som jeg ikke klarer å finne årsaken til, setter seg i klær osv. Det er i samtlige rom.

Lurer på om dette materialet kan være synderen?

Jeg ville først mistenke ev fukt, sviller, og ev lim som kan reagere og avgi type hest/stall lignende lukt men i en sommerhytte kan det være litt vanskelig som sagt.

Det du har er byggboard og vi har samme i vår villa. Lukter ikke men avhenger såklart av om det har blitt utsatt for røyking eller lignende.

• Liker
mikethebik
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.