Hei. Jeg har begynt å rive tapeter hjemme og ble litt bekymret når jeg ikke kjente igjen materialet på min innervegg.

Innvendig vegg med fjerne tapetlag, avslører et grått, porøst materiale som kan være blåbetong. Skrape merker synlige i overflaten. Utsnitt av en innervägg med ujämn textur där grått, poröst material är synligt under delvis borttaget lager. Innvendig vegg med flassende tapet avslører grov, gråblått materiale som spørres om kan være blåbetong. En åpen dør og stol er synlige i rommet. Innvendig vegg med revet tapet, avdekker grått og hardt materiale under. Vegg høres hul ut, materiale lett å skrape med skrutrekker.

Vegggen høres hul ut, materialet er relativt hardt men lett å skrape i med en skrutrekker.
Er det noen risiko for at dette kan være blåbetong? Vet noen hva slags materiale det kan være?

Ser ut som blåbetong, hva er du bekymret for?

• Liker
Mattias Markehhed
  • Laddar…
Det er lettbetong av ytongtypen, såkalt blåbetong. Trolig i form av stående planker/elementer.

• Liker
Mattias Markehhed
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som blåbetong, hva er du bekymret for?
Det jeg lurer på er om ann trenger noe spesiell beskyttelsesutstyr utover maske og om man trenger å behandle veggen på noen spesiell måte med hensyn til radon.
Tanken er å sparkle og male veggen.

Mot radon hjelper bare god ventilasjon. Du trenger ingen spesiell beskyttelsesutstyr.

• Liker
Mattias Markehhed
  • Laddar…
P
Det kan kanskje være en god idé å bestille hjem noen pucker for radonmåling? Hvis du nylig har kjøpt huset, kanskje du kan sjekke med kommunen om radonmåling er gjort tidligere.

danniee skrev:
Det kanskje kan være en god idé å bestille hjem noen pucker for radonmåling? Om du nylig har kjøpt huset kanskje du kan sjekke med kommunen om radonmåling er gjort tidligere.
Det er en borettslagsleilighet, skal sjekke med foreningen om de har gjort noen målinger.

Magnus E K
Hva skal du gjøre med veggen så? Det finnes spesielle sperretapeter som hindrer at radon fra veggen tar seg ut i rommet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.