Hei,
Jeg skulle gjerne spørre ekspertisen på dette forumet om noen ting jeg ikke vet hva er.
Det gjelder de detaljene inne i vaskerommet - det som er koblet til skorsteinen, "klestauene", firkanten under dem samt rektangelet med tre streker i.

Hvis dette er feil forumdel så rett meg gjerne.

Mvh G

Plantegning av et hus med markeringer for dører, en trapp, og en ildsted i rommet merket som "Brensle". Vaskerommet er merket som "Tvättst".

Glemte du bildet?

Edit: nå dukket bildet opp. Hvordan ser det ut i vaskerommet i dag?

K
Jeg ser bildet. Det som går til skorsteinen er avtrekksluft, når man fyrte ble det bra selvtrekk. Tørkesnorene vet jeg ingenting om (kan det ikke være tørkesnorer?) heller ikke firkanten med streker i, kan det være en luke?

Det som er koblet til skorsteinen er ventilasjon.
Og det tilfeldigvis står en sentrifuge under.

Det stiplede skulle jeg tro er en benk med liner over samt klassisk vaskeromsvaske med skrå og riflet forside.

Jeg kan tilføye at det er et grovt støpejernsrør som går ut fra vaskerommet i knehøyde (nå gjemt bak et ukeslager for pellets). Inne i vaskerommet er det avkappet og tettet. Sitter akkurat nå og gir barna mat, men skal gi utfyllende bilder straks.

Kan også være et røkrør for en vedfyrt vannvarmer

Ah, der er to kanaler til hva jeg trodde var en sentrifuge.

Og nå rakk @Lutte mellom med hva det da burde være.

Den runde greia som sitter ved skorsteinen er kanskje en pannmur?

//AA

• Liker
HasseTeknik
  • Laddar…
Den runde greia ved skorsteinen er antagelig en (gammeldags) vedfyrt vaskekjele.

Japp , den runde tingen i vaskerommet er en gammeldags vedfyrt bykgryte.
1-web.jpg

• Liker
fahlis
  • Laddar…
En planløsning er jo egentlig en horisontalseksjon gjennom rommene et sted i øyenhøyde. Heltrukne linjer representerer slikt som finnes på lavere nivå, stiplede slikt som finnes høyere opp eller er generelt usynlig. Kan også være en plassreservasjon for noe som ikke står der akkurat nå. De heltrukne linjene nærmest vinduet tror jeg representerer en skurebenk av planker med en innfelt skurekum. Hva den stiplede figuren representerer er vanskelig å vite uten å ha vært på stedet. Det kan være noe som henger i taket. Det kunne også være et nedkast for skittentøy.

Vaskerommet i mine foreldres hus som også ble bygget i 1955 inneholdt en elektrisk kokekjele, en solid vaskekum av rustfritt og en elektrisk sentrifuge. Dagens mennesker har nok vanskelig for å forstå hvor primitivt det faktisk var på den tiden, selv om det ikke er så lenge siden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.