Hei!
Holder på å rive ut bjelkelaget på overetasjen. Blant spon og søppel ligger det slikt som bildet viser. Det er noe papp, hvorpå det sitter noe glassfiberlignende. En haug med isolasjon, sannsynligvis glassfiber, blant støv og skitt ved siden av en brun pappbit under gulvriving. Material fra en overetasje rives bort, viser støv, spån, og et lag med papp belagt med glassfiberlignende materiale. Revne papprester med glassfiberfôr ligger blant sagflis og rusk under pågående riving av etasjeskille.

Gammeldags isolasjon🫡

• Liker
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
Altså ikke asbest

• Liker
AG A og 1 annen
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Altså ikke asbest
Glassull vanlig før i tiden.

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hei!
Holder på å rive ut bjelkelaget på overetasjen. Blant spon og skrap ligger det slikt som bildet viser. Det er noe papp, der det sitter noe glassfiberlignende.[bilde][bilde][bilde]
ser ikke ut som asbest, mulig at duken kan inneholde det. Bare å bruke munnbind. Da jeg var 15 år jobbet jeg med ren asbest, pipen i den ene hånden og en stålbørste i den andre hånden som jeg børstet asbestplaten med, det støvet skikkelig, men jeg tror ikke det var farlig da, i midten av 60-tallet, jeg er 77 nå. Men selvfølgelig skal man være mye forsiktig

• Liker
john.h og 2 andre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Glassull vanlig før i tiden.
Jo takk, jeg vet. Det var et svar til TS

• Liker
AG A
  • Laddar…
Takk skal dere ha! Har sett det på flere steder i huset gjennom årene. Men alltid som en form for tetting. Har aldri sett det brukt som vanlig isolasjon. Jeg kom til å tenke på at det lignet på gammel rørisolering, som av og til kan inneholde asbest. Men det var godt å høre. Jeg er ikke særlig bekymret for litt asbest. Men hvis det hadde vært asbest, hadde man jo uansett vært nødt til å sanere.

Bruk åndedrettsvern, men det antar jeg at du gjør, den der gamle glassullen er et herk å holde på med, liksom all gammel Gullfiber og Rockwool.
Usj, for et støv man har dratt i seg gjennom årene tidligere unødvendig når et enkelt åndedrettsvern fungerer utmerket.
Før var man ung og dum, nå er man eldre (og kanskje litt dum) men innser at man ikke er udødelig.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Bruk åndedrettsvern, men det antar jeg at du gjør, den der gamle glassullem er noe skit å holde på med, liksom all gammel Gullfiber og Rockwool.
Usj, for noe støv man har dratt i seg gjennom årene tidligere unødvendig, når et enkelt åndedrettsvern fungerer utmerket.
Før var man ung og dum, nå er man eldre (og kanskje litt dum) men innser at man ikke er udødelig.
Dessverre er jeg gammel og dum😄. Neida, men omtrent 50 og ofte altfor lat til å humpe av gårde og lete etter masken. Dog kommer jeg uansett til å være død innen noen få år, så det er ikke så nøye🙂. Men visst, av og til kjenner man at "oj, det der var ikke bra for pusten".

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Dessverre er jeg gammel og dum😄. Neida, men typ 50 og ofte altfor lat til å halte av gårde og lete etter masken. Dog kommer jeg uansett til å være død innen noen få år, så det er ikke så nøye🙂. Men selvfølgelig, noen ganger kjenner man, at "oj, det der var ikke bra for pusten".
Når jeg var 50 tenkte jeg at med min levetid (røyker siden 7 års alder, mye alkohol og ingen trening i det hele tatt) kommer jeg nok ikke til å bli eldre enn 65.

Så sluttet jeg å røyke, skaffet meg kone og mål i livet og nå er jeg 69 år og det ser ut som om jeg fortsatt er frisk nok til å leve litt til 🤓

Og ja, jeg har i min ungdom slipt bremsebeleggene på mopeden og bilen med roterende stålbørste for å få bort den der glaserte overflaten..helt uten maske 😷

Sist redigert:
A AG A skrev:
Dessverre er jeg gammel og dum😄. Neida, men typ 50 og ofte altfor lat til å halte av gårde og lete etter masken. Dog kommer jeg likevel til å være død innen noen få år, så det er ikke så nøye🙂. Men visst, iblant føler man at "oj, det der var ikke bra for pusten".
Hm, enten er du pessimist eller alvorlig syk om du tror at du kommer til å være død innen et fåtall år, jeg håper på pessimist for det går det an å endre på.
Om det er det andre beklager jeg og håper at også det kan endres på.

Hm, enten er du pessimist eller alvorlig syk hvis du tror at du vil være død innen noen få år, jeg håper på pessimist for det kan forandres.
Hvis det er det andre, beklager jeg og håper at også det kan forandres.
Nei, dessverre er det en muskelsykdom uten botemiddel, eller annet. Lignende ALS.

• Trist
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nei, dessverre er det en muskelsykdom uten botemiddel, eller annet. Liknende ALS.
Veldig trist å høre, jeg håper virkelig at det ikke går slik, og du har min sympati, jeg kjenner deg bare som et alias på et forum, men på en måte blir det en person bak som man utveksler meninger og tanker med.

• Liker
AG A
  • Laddar…
Veldig trist å høre, jeg håper virkelig at det ikke blir slik, og du har min sympati, jeg kjenner deg bare som et alias på et forum men på en måte blir det en person bak som man utveksler meninger og tanker med.
Takk, det varmer! Jeg forstår følelsen din. Selv om man bare kjenner noen på denne måten, så kan det likevel føles personlig i slike tilfeller.

• Liker
mikethebik
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.