Hei!
Jeg har arvet en gammel torp og i et av rommene har gulvet satt seg, så jeg tenkte å rette det opp, så jeg har fjernet de gamle gulvplankene for å se hvordan det ser ut.
Det ser ut som at gulvet ligger helt fritt fra øvrige konstruksjoner, er det vanlig at man bygde slik på den tiden?
Så ligger det som forventet spon som isolasjon, men på enkelte steder er det en bunn med noe leiregrusmjøl-lignende materiale, hva er det for noe? (se bilde)

B Berglund4 skrev:
Hei!
Jeg har arvet en gammel torp og i et av rommene har gulvet satt seg så jeg tenkte å rette det opp, så jeg har tatt bort de gamle gulvplankene for å se hvordan det ser ut.
Det ser ut som at gulvet ligger helt fritt fra øvrige konstruksjonen, er det vanlig at man bygde så på den tiden?
Så ligger det som forventet spon som isolasjon, men på visse steder er det en bunn med noe leiregrusmjøllignende materiale, hva er det for noe? (se bilde)
ser ingen bilde

Bilder Jord og murbrokker i et gulvåpning, med synlige trebjelker og trestøv strødd rundt. Jeg kan ikke hjelpe med det.

Sist redigert:
Unikt namn
Det er ikke nok å "laste opp bilde".
Du må også "sette inn bilde" i innlegget.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det holder ikke å "laste opp bilde".
Du må også "sette inn bilde" i innlegget.
Hvordan gjør jeg det fra telefon?
Finner ingen alternativ.

B Berglund4 skrev:
Hvordan gjør jeg det fra telefon?
Finner ingen alternativ.
En forumdiskusjon viser et innlegg fra en bruker som spør om hvordan man laster opp fra telefonen. Under er knappen "Ladda upp bild/video".

Brukergrensesnitt for foruminnlegg med spørsmål om å laste opp bilder fra en telefon, inkludert knapper for å sende og laste opp bilder/videoer.

D Dilato skrev:
[bilde]

[bilde]
Fungerer ikke, det har gått for lang tid.

B Berglund4 skrev:
Fungerer ikke, det har gått for lang tid.
Da klikker du på
Skjermbilde av en knapp på et forum med teksten 'Klicka här för att svara' som oppfordrer brukere til å svare på et diskusjonsinnlegg.
og laster opp bildene

Men det er jo det jeg har gjort..!

Det ligger bilder oppe nå.

Kan det rett og slett være vanlig leire?
Har funnet ut at man brukte det før i både gulv og vegger.
Det ligger under sponet, direkte på det nedre bjelkelaget som en slags skorpe, ca 2 cm tykk.
Gammeldags tetningslag?

B Berglund4 skrev:
Kan det helt enkelt være vanlig leire?
Det ligger under sponet, direkte på det nedre bjelkelaget som en slags skorpe, ca 2 cm tykk.
Gamle tiders tettesjikt?
Torpargrunn.
Synes det ser ut som sement?

Beste svar

B Berglund4 skrev:
Kan det helt enkelt være vanlig leire?
Det ligger under sponen, direkte på det nedre bjelkelaget som en slags skorpe, ca 2 cm tykk.
Gamle tiders tettesjikt?
Ja.

Et lag leirepuss fungerte både som vindtetting mot gulvtrekk og som gnagersikring.
Leirepuss er egnet da det er den mest smidige/fleksible pussen som tåler viss bevegelighet fra tre uten å sprekke. Det kan også armeres for å redusere risikoen for sprekker ytterligere. Dessuten er det veldig smidig at bjelkelagets bord, bjelker, samt syll kan være hvor ujevne, skjeve og vind som helst Sammenlign med å bygge med papp, vev eller plater. Alt må ha nøyaktig riktig avstand og være jevnt og rett, (noe det aldri er i gamle hus).

Det ble brukt før fordi det var tilgjengelig (gratis) samt også vanligvis sand og boss. Historien har vist at det dessuten er det beste tettematerialet som finnes for bjelkelag. Det er en rask og enkel måte å vind- og gnagersikre et bjelkelag, det er billig, det er langlivet, det er naturlig og inneholder ikke noe helseskadelig eller miljøfarlig stoff og det er 100% resirkulerbart. Bare tilsett vann til de gamle smulene så blir det ny smidig leire å bruke.

Edit: Det går an å bruke sement eller kalkmørtel også, men leirepussen er best.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.