2.289 lest ·
11 svar
2k lest
11 svar
Hva er det for plate i kjelleren i et 60-tallshus
Hei,
Jeg har oppdaget noe fuktgjennomtrenging i kjellerveggen og besluttet meg for å forsøke å utbedre problemet. Jeg kunne konstatere at det er satt opp en slags plate mot veggen. Derfor har jeg skåret ut en firkant for å inspisere. Dessverre vet jeg ikke om denne har blitt satt opp av tidligere eier, men trolig ble den montert da huset ble bygget. Det føles ikke som vanlig sponplate, men sannsynligvis en form for ikke-organisk platemateriale. Huset er bygd i -64 så jeg er litt redd for at den kan inneholde en form for asbest :/. Er det noen som kan identifisere hva slags plate det er, så ville jeg blitt takknemlig. Hvordan ville dere for øvrig utbedret det hele?
Jeg har oppdaget noe fuktgjennomtrenging i kjellerveggen og besluttet meg for å forsøke å utbedre problemet. Jeg kunne konstatere at det er satt opp en slags plate mot veggen. Derfor har jeg skåret ut en firkant for å inspisere. Dessverre vet jeg ikke om denne har blitt satt opp av tidligere eier, men trolig ble den montert da huset ble bygget. Det føles ikke som vanlig sponplate, men sannsynligvis en form for ikke-organisk platemateriale. Huset er bygd i -64 så jeg er litt redd for at den kan inneholde en form for asbest :/. Er det noen som kan identifisere hva slags plate det er, så ville jeg blitt takknemlig. Hvordan ville dere for øvrig utbedret det hele?
Hva er den for tykkelse? Er den ca 12 mm kan det være en asfaboard.
Som tiltak anbefaler jeg omdrenering (og gjerne utvendig isolering av grunnmuren) samt rive bort asfaboarden(?) og pusse om veggen, og male innsiden med silikatmaling.
Som tiltak anbefaler jeg omdrenering (og gjerne utvendig isolering av grunnmuren) samt rive bort asfaboarden(?) og pusse om veggen, og male innsiden med silikatmaling.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 605 innlegg
Jeg har ikke hørt om asbest i dreneringsplater, men umulig er det vel ikke.H Harryman skrev:Hei,
Jeg har oppdaget en viss fuktgjennomtrenging i kjellerveggen og bestemte meg for å forsøke å utbedre problemet. Jeg kunne konstatere at det er satt opp en slags plate mot veggen. Derfor har jeg skåret ut en firkant for å inspisere. Dessverre vet jeg ikke om denne er satt opp av tidligere eier, men sannsynligvis ble den montert da huset ble bygget. Det føles ikke som vanlig sponplate, men trolig en form for ikke-organisk plate. Huset er bygget i -64, så jeg er litt redd for at den kan inneholde en form for asbest :/. Er det noen som kan identifisere hva det er for plate, så ville jeg være takknemlig. Hvordan ville dere for øvrig utbedre det hele?
Normalt sett er rådet å la det være om man kan, asbest er ikke farlig i bundet form, det er støvet man vil unngå.
Må man fjerne dem, kan man gjøre det selv med åndedrettsvern og så liten påvirkning som mulig, enkeltstående begrenset eksponering med rimelige forholdsregler innebærer trolig mindre risiko (dette er jo dessuten utendørs? Eller inne i kjelleren der man rimelig kan fjerne evt. tekstiler osv. der støv kan feste seg) eller så må man leie det bort til et saneringsfirma (noe som kan bli ganske dyrt). Deretter må man legge platene, så hele som mulig, i sekker som er merket og kjøre det til en gjenbruksstasjon som tar imot dette
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Takk for svar, den er ca 12 mm tykk. Dessverre er det vanskelig å komme inn med en gravemaskin, og jeg må grave ca 3m for hånd, så det frister lite å drenere. Er det noe man bør tenke på hvis man sender inn en bit for aspestprøve?B b8q skrev:
Takk for utfyllende svar! Jeg hadde helst unngått å gjøre noen tiltak, men siden fuktmerker har gjort seg gjeldende følte jeg meg nødt til å undersøke. Veggen er innsiden av en kjellervegg!klaskarlsson skrev:
Jeg har ikke hørt om asbest i dreneringsplater, men umulig er det vel ikke.
Normalt sett er rådet å la det være om man kan, asbest er ikke farlig i bundet form, det er støvet man vil unngå.
Må man fjerne dem så kan man gjøre det selv med åndedrettsvern og så liten inngripen som mulig, enkelte begrenset eksponering med rimelige forsiktighetsregler innebærer trolig mindre risiko (dette er jo dessuten utendørs? Eller inni kjelleren der man rimeligvis kan fjerne evt. tekstiler osv. der støv kan feste seg) eller så får man leie det bort til et saneringsfirma (noe som kan bli ganske dyrt). Deretter må man legge platene, så hele som mulig, i sekker som er merket og kjøre det til en ÅVC som tar imot dette
[lenke]
Takk for svar. Å drenere vil innebære mye jobb da jeg ikke kan få inn en gravemaskin r/t hustomt, beliggenhet. 😬B b8q skrev:
Du kan leve med en fuktig og dårlig drenert kjellervegg også, bare du fjerner asfaboarden og banker bort løs puss, pusser opp og maler med en eller annen fuktgjennomtrengelig maling, som silikatmaling eller kalkmaling. Og så la være å innrede kjelleren med noen biologiske materialer som kan mugne eller råtne. Ingen treverk, ingen tekstiler osv.
La kjelleren være kjeller og ikke boareal altså.
For øvrig er det ikke asbest i asfaboard, så du kan være rolig i den henseende.
For øvrig er det ikke asbest i asfaboard, så du kan være rolig i den henseende.
Finns det firmaer som også graver for hånd om det trengs. Det koster dog sine slanter. Tidligere var det også vanlig at idrettsklubber stilte opp og gravde mot at de tjente en god slump til sitt forbund. Om det er mange med spader og trillebår så går det ganske raskt.H Harryman skrev:
C cpalm skrev:3m er ikke i det hele tatt urimelig å grave for hånd. Det vanskeligste er å komme seg ned på dybden, deretter kan man begynne å skrote ned jorden i bøtter som man heiser opp.
Jeg tror at det mest lener seg mot det alternativet. Jeg trenger nok bare å sjekke at det virkelig er asfabord så jeg ikke forhaster meg.B b8q skrev:Du kan leve med en fuktig og dårlig drenert kjellervegg også, bare du fjerner asfaboarden og banker bort løs puss, pusser opp igjen og maler med en fuktgjennomtrengelig maling, typ silikatmaling eller kalkmaling. Og så lar du være å innrede kjelleren med noen biologiske materialer som kan mugne eller råtne. Ikke noe tre, ikke noe stoff osv.
For øvrig er det ikke asbest i asfaboard, så du kan være rolig i det henseende.
Klikk her for å svare