Hva tror dere at dette kan være for plater bak tapetene? (se bilder) Bak platene er det stående plank i alle fall.

At det kommer til å bli utrolig vanskelig å tapetsere på dette underlaget, er vel noe alle innser, men hva skal jeg gjøre? Rive ned disse platene og sette opp gipsplater i stedet, eller skal jeg kanskje la dem være og sette gipsplater utenpå dem?

Er det noen som kan gi meg råd?

• Hull i en vegg viser revet tapet og platemateriale, med underliggende stående planker som delvis er eksponert.
  • En vegg med revet tapet avslører sponplater bak, festet med spiker.
Ser ut til å være tretex (hvordan det nå skrives).

Enig. Det ser ut som treetex. Sett renoveringsgips på treetexen og tapet på gipsplatene. Ta ned treetexen hvis du føler for det. Det kan være smart å fjerne treetexen hvis du mistenker en gammel, eller pågående, vannskade.

Takk for det, da var det som jeg trodde!

...og straks kom latskapen i meg krypende. :D Tror dere på å fjerne så mye som mulig av tapetene og så sette på renoveringsgips oppå. Jeg mener altså å la "litt rester" av tapetene sitte igjen, det kan vel neppe spille noen rolle, hva? *håper håper*

Tapetrester spiller ingen større rolle om det ikke blir for store forskjeller i tykkelse med og uten tapeter.

Riv ned tretexen du, sitter oftest med små spiker bare. Så skrur du opp gips :)

La tretexen sitte igjen. Er den riktig spikret sitter den med pappstift. Små spiker med lite hode kan ikke holde denne platen på plass. Argument for å la den bli værende er at den har god isolasjonsverdi. Isolerer like mye som 45 mm massivt tre. Noen er redd for denne platen på grunn av brannfaren. Den brenner godt, men det er det mer som gjør i hjemmet. Sett heller en vanlig gipsplate oppå. Renoveringsgips synes jeg er altfor dyr.

Går bra å sparkle og tapetsere på disse!

Av høyre bildet å dømme sitter den virkelig, som JanneL skrev, med papptakstift.
Og er de spikret som mine var, så er det mangemange papptakstift/plate.
River du ned tretexen, vil takstiften sannsynligvis gå gjennom platen (på grunn av Murphys lov :()
og sitte igjen i den underliggende plankveggen, noe som gir deg masse takstift å dra ut, alternativt slå inn.

Gjorde denne manøveren da jeg renoverte soverommet på en vegg som var kledd med disse platene. Ikke moro...

Stuen blir neste og da blir det vanlig 13mm gips rett oppå tapet og tretex på alle vegger uten vindu.
Vindusveggene må jeg rive ned tretexen slik at det flukter med buene når gipsen har kommet opp.

//Daniel

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.