Er i ferd med å bytte ut den gamle torven med linullsisolasjon i mitt skråtak. Det har aldri vært noen luftspalte, og jeg har ikke mulighet til å legge inn noen nå. Tanken er jo at linullsisolasjon skal kunne puste på samme måte som torven har fungert de siste 90 årene (dvs. problemfritt).

Fra utsiden og inn ser det nå slik ut: Råspont Linull Luftsperrepapp Gips eller innertakspanel

Mine spørsmål: 1. Trodde at jeg hadde forstått funksjonen til luftsperrepappen, men hva gjør den egentlig? Stopper luften? Til hvilken nytte? At den kan slippe gjennom damp medfører jo at linullen kan tørke både utover og innover, noe som er bra, men betyr ikke det også at all fukt innenfra huset havner direkte i linullen??:S

2. Tenkte å sette gips i innertak, kan dette forringe husets evne til å puste?

3. På enkelte steder hvor spennviddene blir store, tenkte jeg å sette OSB-plate deretter gips for innertaket. Det ville lette om jeg kan sette luftsperrepappen mellom OSB'en og gipsen. Kan det være greit?

4. Da jeg rev ned den gamle innerväggen bestod den av to lag råspont med spennpapp imellom. Er spennpapp det samme som luftsperrepapp?

Jeg har jo selvfølgelig underlagspapp oppå rupanelet også. Derfor ingen vindsperre.

hvor kommer termen "luftspärrpapp" fra da? på utsiden bak panel er jo en ting men inne kan den jo ikke fylle annen funksjon enn å holde isolasjonen på plass? Tidligere prøvde de jo med tjæret papir før plasten kom men da er den jo tett på samme vis som plast er. Papir slipper igjennom fuktvandring den også som sagt

Ok, er dette korrekt oppfattet:
Diffusjon = fuktig luft beveger seg gjennom materiale fordi den streber etter å ha samme dampinnhold på begge sider
Konveksjon = Fuktig luft blåser gjennom materiale.

Plastfuktbarriere: Forhindrer både diffusjon og konveksjon.
Luftsperrepapp: Forhindrer kun konveksjon.

Om vi tenker oss mitt tilfelle så vandrer fukten normalt fra rommet gjennom luftsperrepappen inn i isolasjonen da jeg for det meste har en høyere dampinnhold i rommet. Derimot kan dampinnholdet aldri bli høyere i linullen enn i rommet fordi fukten da ville begynne å gå motsatt vei inn i rommet igjen.
Hvordan høres dette resonnementet ut? Har jeg forstått det riktig?

Ja, det høres ganske riktig ut. Det avhenger delvis av varmen utenfor og innenfor også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.