Jeg har en hul plastform som jeg vil "fylle" med noe så jeg får det omtrent like hardt som tre. Det skal dels være for å stive opp en tynn plastkonstruksjon, men det skal også være for at skruer skal sitte ordentlig.

Jeg har vurdert å støpe med betong, gips, polyester eller epoksy, eller prøve med fugeskum. Løsningen må være "vanntett", den må ikke suge opp vann.

Volumet er omtrent 2 liter, så det er ingen stor ting, problemet er at jeg ikke har så store åpninger til å få inn fyllet gjennom, så det trenger å være tynnflytende (særlig siden det er et par smale passasjer inni formen også, se for deg et timeglass omtrent, jeg har bare åpning i den ene enden).

Det jeg har kunnet lese meg til er at polyester krymper 5% når den herder, så det føles ikke så fornuftig (det vil bli for mye glippe). Epoksy virker å bli veldig dyrt sammenlignet med de andre løsningene...

Fugeskum mistenker jeg at det kan bli vanskelig å få ned i nedre delen av formen om jeg ikke kan få inn munnstykket forbi de smale passasjene i midten.

Hvordan blir sement hvis man bruker den uten ballast? Blir den for sprø?

Både sement og gips har vel ulempen at det vil sprekke hvis jeg skrur inn skruer etter at det har stivnet, men det kan fungere å sette inn skruene før det har stivnet helt (skruene trenger ikke å strammes hardt, de skal mer eller mindre bare ta opp sidekrefter, tenk "oppheng").

Finnes det noe annet alternativ?

Et alternativ er så klart å forsøke å kopiere hele konstruksjonen i massiv tre, men det krever en masse arbeid, håndlag og verktøy som jeg ikke har. Nettopp derfor håper jeg å finne en god løsning med noen form for "støpemasse".

Hva skal du bruke den til? Ekspanderende finbetong er mitt tips, da det er lettflytende samtidig som det sveller og fyller ut bra.

Det skal mer eller mindre bli en slags valse, skruene er altså først og fremst for at plasten ikke skal rotere rundt den harde kjernen (for da "mater" den ikke).

Ekspanderende betong høres ganske bra ut... jeg hadde ikke sett det, det ser ikke ut til å finnes på så mange steder. Spørsmålet er hvor bra det fungerer å helle det inn i et 12 mm hull, den jeg fant hos Finja hadde 0-4 mm sand i seg, det føles litt grovt...

Se på Webers nettside de har en med 0-2mm kornstørrelse.

Vet du hva den heter? De hadde en veldig mange produkter og det var ganske mange klikk for å komme fram til kornstørrelsen.

Klikk på Weber lenken i mitt forrige innlegg så kommer du til bruket jeg anbefalte.

Ah, slurvete sjekket av meg, jeg trodde jeg kom til startsiden og begynte å klikke meg videre via menyen direkte.

Men den var ganske dyr... 129 kroner sekken på K-Rauta i alle fall. Føles litt dyrt når man bare trenger 2-3 liter... Må tenke litt på saken, kanskje kan finne noe annet å bruke resten til.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.