2.425 lest ·
12 svar
2k lest
12 svar
Hva bruke til å reparere gamle trebjelker?
Hei, bier flyttet inn på loftet vårt i sommer og bygget bol. De har spist en del på takstolsbjelkene. Hva kan jeg bruke for å reparere dette? Jeg tror ikke bæreevnen har blitt påvirket nevneverdig, men jeg vil likevel gjerne ha noe som smelter sammen med treverket og forsterker det, om det finnes? Kjemisk tre, trestøp? Bjelkene er over 100 år gamle (om det har noe å si).
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 647 innlegg
Bilder? Er du sikker på at det er bier og ikke veps?
Det der er verken bil eller veps. Det har vært larver der under barken for over 100 år siden.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6.848 innlegg
Jeg kan heller ikke se noe som har med bier eller veps å gjøre. Det ser ikke engang ut til å være noen angrep som har betydning for bæringen, men bare slike larver som spiser rett under barken når treverket nylig var felt. Ser du mange ovale inngangshull som går inn i treverket, da er det potensielt farlig, men det kan behandles hvis angrepet ikke har gått for langt.
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 647 innlegg
Det der ville jeg ikke skylde på veps. Det er snarere en annen type treborer eller noe sånt. Har du sett at gangene og tremelet fra dem har kommet til nå, eller er det et mye eldre angrep? Når disse små udyr går på dødt tre, er det nesten alltid fordi treet allerede er skadet av fukt, råte eller sopp. De kan også gå på levende trær, den omtalte granbarkbillen og dens slektninger er eksempler på biller som gjør det.
Uansett bør ikke isolasjonen ligge direkte mot panelen i yttertaket (tror jeg at det er vi ser), det bør være en luftspalte imellom.
Uansett bør ikke isolasjonen ligge direkte mot panelen i yttertaket (tror jeg at det er vi ser), det bør være en luftspalte imellom.
Interessant, jeg var oppe og fjernet vepsbolet og tok bare for gitt at det var de som hadde gnaget – hvor skulle de ellers få byggematerialet sitt fra? Treet på disse gnagde bjelkene er også lysere enn de andre, noe som også fikk meg til å tro at det nylig hadde skjedd. Hvordan ser dere at det ikke er veps, har de et annet spise-/gnagemønster?SågspånPappspikEternit skrev:
Det der ville jeg ikke skylde på veps. Det er snarere en annen type tregnagere eller så. Har du sett at gangene og tremelet fra dem har kommet til nå, eller er det et eldre angrep? Når disse små krypene går på dødt tre, er det nesten alltid fordi treverket allerede er skadet av fukt, råte eller sopp. De kan også gå på levende trær, den omtalte granbarkbillen og dens slektninger er eksempler på bille som gjør det.
Uansett bør ikke isolasjonen ligge direkte mot sutaket i yttertaket (tror jeg at det er vi ser), det bør være en luftspalte imellom.
Uansett, ville det kanskje hjulpet å male bjelkene for å unngå framtidige angrep?
PS. Isolasjonen ligger på innertaket, bør vel være greit?
Ettersom det er en rundstokk så er det en ren kjernevedbit og litt sprukken, ingen planke fra yteveden. Er utrolig sterk. Det er en liten bagge som legger egg under barken og larvene gnager der. Så når barken slipper så forsvinner de og kommer ikke tilbake. Finnes slike hvis man skal kalle det angrep på i prinsippet alt hva stokk heter med barken igjen på og brukes i bjelkelag.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 innlegg
Det er omtrent null risiko for angrep der så lenge du ikke har noen skade på treet av andre grunner (som vannlekkasje fra taket).T Tobyk_75 skrev:
Større risiko at maling er potensielt dårlig hvis du bruker feil maling i et gammelt hus som er konstruert for å puste.
Klikk her for å svare