Hei! Holder på med å renovere et gjestetoalett, altså bare med toalett og servant. Når jeg leser i reglene står det at et slikt rom kun trenger "vannavstøtende overflatesjikt". Kan imidlertid ikke se noen definisjon på hva som menes med dette. Mitt spørsmål er om jeg trenger gummiduk på gulvet som brettes opp mot veggen før jeg flislegger? Eller er det nok med fliser og klinker som vannavstøtende overflatesjikt? Jeg kan også legge til at under flytesparkelen skjuler det seg en gammel gummimatte fra way back. Den er ikke helt intakt mot veggene, men dekker hele gulvet.
Som vanlig, takknemlig for svar.

Skåneskutan Skåneskutan skrev:
Hei! Holder på å renovere en gjestetoalett, altså kun med toalett og servant. Når jeg leser i reglene står det at et slikt rom kun trenger "vannavvisende overflatemateriale". Kan imidlertid ikke se noen definisjon på hva som menes med dette. Mitt spørsmål er, trenger jeg gummiduk på gulv som brettes opp mot vegg før jeg flislegger? Eller holder det med fliser som vannavvisende overflatemateriale? Jeg kan også legge til at under avrettingsmassen skjuler det seg en gammel gummimatte fra way back. Den er ikke helt intakt mot veggene, men den dekker hele gulvet. Som vanlig, takknemlig for svar.
Lurer på det samme som ovenfor. Holder det med gips på veggene som man deretter flislegger en halv plate opp fra gulvet? Altså, fliser etter gulvet (betong), gips på veggen som man flislegger et stykke opp mot?

skal være tettesjikt på gulvet under klinker + 5-10 cm opp på veggen

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Selvfølgelig skal det være membran under flisene, og hvis det ligger en gammel membran under flytsparkelen, skal den bort. Ellers kan du stenge inne vann mellom membranene.

Her finnes selve definisjonene fra Boverket. De konkretiseres i deres Generelle råd for BBR:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gregler/fuktsakerhet/badrum-och-andre-vatrom/

Dessuten finnes jo BKRs regler å lese for detaljer angående bransjestandarden.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Ok, takk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.