Sitter og ser på denne 4mm furuplywood og ser at det i spesifikasjonen står "Screentrycksplywood", noe jeg aldri har sett før og google var ikke til hjelp. Hva innebærer det?
Det kalles også formplywood, det ordet du spør om er sannsynligvis direkte oversatt fra tysk, der heter det så
Rødbrun overflate, blank på den ene siden og grov på den andre siden.
Hehe, glemte å se på bildet! Den ser ut til å ikke ha noe annen belegg i det hele tatt, så jeg må nok ta tilbake mitt forslag. Tror uansett at det er en oversettelsesfeil i bunn, ordet finnes ikke på norsk tror jeg!
@Torpdisco ja, jeg tenkte også at det er noen behandlet overflate på den, som en folie, men under overflatebehandling står det "ubehandlet". Og forskalingsfiner er vel aldri så tynn som 4 mm, eller?
@Immobil kanskje? Den er i kvalitet BB/X, så blir vel ikke kjempeslett...
@torparavgrund Jeg tok en rask titt på Hornbachs tyske side og det styrket min tese at de har lagt inn feil spesifikasjon rett og slett og i tillegg gjort en direkteoversettelse. Jeg jobber med nettopp oversettelse av denne typen nettsteder, så jeg vet at det går galt iblant
Den furukryssfiner du ser på den tyske står det oversatt Utførelse: kryssfiner Overflatebehandling: ubehandlet
På Formkryssfiner står det i stedet Utførelse: Siebdruckplatte ("screetrykk-kryssfiner") altså formkryssfiner og Overflatebehandling: fenolharpiksfilm, jeg tror du skal gå ut fra bildet og informasjonen at den er ubehandlet i den svenske produktbeskrivelsen.
Unnskyld dette supernerdete svaret, men det blir sånn når man vet for mye om rare ting!
@Torpdisco takk for svaret! Håper dog virkelig du sendte feil lenke på slutten der, for i den du sendte står det "Oberflächenbehandlung: Phenolharzbeschichtet". Fenolharts høres ikke ut som noe jeg vil ha som bakstykke til en møbel...
Vet du hvorfor de kaller den så på tysk? "Siebdruckplatte" dvs.
@torparavgrund Lenkken var til den ekte 4 mm formplywooden, bare fordi jeg fant den da jeg lette gjennom Hornbachs sortiment, og jeg så at du lurte på om det finnes så tynn formpflyfa. Den går ikke å kjøpe i Sverige, ser det ut som, men du kan nok gå ut fra at din 4 mm furuskive er ubehandlet... Om du bare visste hvor mye møbler det bygges av de der i Tyskland... pent og noenlunde billig, har faktisk aldri hørt noen som har lurt på om det er giftig, men de skal dog ikke brukes i kjøkken og fuktige rom.
Artig at du spurte hvorfor, for nå fant jeg ut hvorfor det "egentlig" heter så, og da ble den der feiloversettelsen enda mer interessant: "Sieb" betyr sil og den grove siden er jo liksom rutete, som om det lå et nett på når "giftbelægningen" ble lagt på, derav "Siebdruck". Når man trykker silketrykk er det jo også et nett, bare finere og kanskje mer av tekstil (usikker!), mellom fargen og trykunderlaget og det slipper bare igjennom på visse steder, der da fargen havner. Jeg har nok alltid trodd at de kan brukes ved silketrykk og heter så av den grunnen, men nå vet jeg bedre
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.