Jeg har nettopp flyttet inn i en nybygd skanska-bygget leilighet (2008)
Leiligheten har vegger som ifølge permen består av enten betong, enkelgips eller dobbelgips.

Jeg skal skru opp et skap på en vegg som vender mot en trappeoppgang, og den hørtes dovnere ut når jeg banket på den enn en av innerveggene, altså dobbelgips tenkte jeg.

Men når jeg borer så kommer det gips først og så treflis ser det ut som. Hva er dette for en kombinasjon? Er det vanlig? Skal jeg fortsatt bruke 26mm molly?

Så støtte jeg dessverre på en metallbjelke, så jeg antar at jeg må løpe ned til Bauhaus og skaffe en detektor for bjelker?

Jeg ville vært takknemlig for hjelp!

Kanskje sitter det spon eller OSB bak? Ganske vanlig at man setter en eller annen form for treplate bak for at det skal være lettere å feste ting på veggen. Det funker såklart med molly selv om det er gips+osb, men det er jo ikke nødvendig.

Hei

Ikke kjøp en regeldetektor... Siden det åpenbart sitter en type trebasert plate bak gipsen, kan du jo skru med vanlige skruer. Skulle du støte på en regel, så holder det jo enda bedre...

Nå vet du jo dessuten hvor regelen sitter. De andre sitter jo på c/c 600 eller 450...

mvh Wasa

jo no spon eller OSB ser det ut til å være. Men holder det å skru fast der da? et skap som ulastet kommer til å veie 20 kg med 4 skruer?

robinbr skrev:
jo nån spån eller OSB verkar det vara. Men håller det o skruva i då? ett skåp som olastat kommer väga 20 kg med 4 skruv?
Hei.

Kan si alle nybygde leiligheter jeg har gjort er det enten betong mot trappehus eller som i ditt tilfelle da er det enten dobbeltgips eller gips/plyfa avhengig av bestiller, men uansett så er det stålstendere bak.

Så om du treffer en stålstender med 2 skruer så sitter den definitivt oppe på den siden, bommer du på stålet på andre siden så sett to molly, så lenge de ekspanderer riktig må du rive i stykker gipsen for å få dem ut.:).

barajag skrev:
Hei.

Kan si alle nybygde leiligheter jeg har gjort er det enten betong mot trapperom eller som i ditt tilfelle da er det enten dobbeltgips eller gips/plyfa avhengig av bestiller men uansett så er det stålstendere bak.

Så om du treffer en stålstender med 2 skruer så sitter den definitivt oppe på den siden, misser du stålet på andre siden så sett to molly, så lenge de ekspanderer riktig må du rive istykker gipsen for å få dem ut.:).
Hei!
takk for svaret!
Jeg prøvde å få i en molly men den bunnede for tidlig så de virker som det er betong mot trapperommet og så stendere med metallstendere med gips og en eller annen treplate.
Så jeg antar at jeg får dra med vanlige franske treskruer rett i veggen nå bare? har ikke mange alternativer igjen føles det som.

Hei

Er redd for at franske treskruer ikke vil holde så godt i en 12mm OSB-plate. Jeg ville nok heller brukt flere vanlige treskruer og prøvd å treffe bjelkene.

Mvh Wasa

robinbr skrev:
Hei!
takk for svaret!
Jeg forsøkte å få i en molly men den botnet for tidlig så det virker som det er betong mot trappehuset og så er det regel med metallprofiler med gips og en treplate.
Så jeg antar at jeg må bruke vanlige franske treskruer rett i veggen nå bare? har ikke mange alternativer igjen føles det som
Som overnevnte sa, franske drar ikke. Men har du betong bak så er det utsatt minst 45mm, smalere regler finnes ikke. Så molly som er kortere enn 45 +12 (Gips)+ 12 (plyfa) = 69mm skal ikke bottne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.