Medlem
· Stockholm
· 138 innlegg
hei. jeg holder på å rive ned min gamle mosaikk på kjøkkenet og mye av pussen på den eksisterende veggen har forsvunnet iogmed dette. på enkelte steder er det omtrent en cm og da ser jeg også at bak denne så befinner det seg en vegg av tegl (veggen inn til naboen). min nye flis vil ikke gå like høyt opp som den gamle gjør så vil bli nødt til å reparere veggen på noen steder. jeg vil ikke kunne sette opp gipsplater da det nye kjøkkenet er ganske så nøyaktig så kan ikke bygge det ut, men hørte om husfix som jeg forsto var en sementbasert sparkel. ville det kunne fungere å fikse hullene i veggen med? fungerer det også på tegl?
når jeg har revet ned det gamle kjøkkenet ser jeg også at det er en hel del sprekker i betongen (har en vegg i lettbetong/blåbetong). kan disse også sparkles eller må jeg gjøre noe mer krevende for å kunne sette opp et kjøkken på den veggen?
Hilsen Johanna
når jeg har revet ned det gamle kjøkkenet ser jeg også at det er en hel del sprekker i betongen (har en vegg i lettbetong/blåbetong). kan disse også sparkles eller må jeg gjøre noe mer krevende for å kunne sette opp et kjøkken på den veggen?
Hilsen Johanna
Å feste opp et kjøkken på en lettbetongvegg er ingen morsom oppgave, spesielt hvis den er litt eldre og har sprekker. Det er veldig vanskelig å få til en holdbar innfesting.
Medlem
· Stockholm
· 138 innlegg
det er først og fremst en sprekk som strekker seg diagonalt over nesten hele veggen (1,40 bred). så er det en til som ser ut til å gå fra skjøten fra betongblokkene og noen dm opp. burde det ikke fungere om jeg ikke borer der sprekkene er og deretter plugger?
Har du festet noe i en lettbetongvegg tidligere? Det er veldig vanskelig å få godt feste siden materialet smuldrer opp. Jeg hadde nok selv ikke turt å henge opp et kjøkkenskap på en slik vegg uten gjennomgående bolt.
Kjør gipsmørtel for å reparere veggen med. enkelt å bruke
Det går utmerket å feste opp skap i lettbetongvegg iallfall. om man har erfaring.
Vanskelig å si nøyaktig hva du bør bruke uten å ha sett veggen eller prøveboret i den veggen.
Finnes bra plugg, kjemianker mm men har man ingen erfaring med å feste opp ting i dårlige vegger da bør man ta hjelp.
Like så kan det være vanskelig for en nybegynner å få hullene nøyaktig der man har merket, hvis man kommer i en skjøt mellom bruk og stein...
Det går utmerket å feste opp skap i lettbetongvegg iallfall. om man har erfaring.
Vanskelig å si nøyaktig hva du bør bruke uten å ha sett veggen eller prøveboret i den veggen.
Finnes bra plugg, kjemianker mm men har man ingen erfaring med å feste opp ting i dårlige vegger da bør man ta hjelp.
Like så kan det være vanskelig for en nybegynner å få hullene nøyaktig der man har merket, hvis man kommer i en skjøt mellom bruk og stein...
Medlem
· Stockholm
· 138 innlegg
Folket på byggmax anbefalte husfix da det er lettere å slipe ned. Håper det fungerer men det merker jeg vel 😊. Jeg har hørt akkurat som deg at det fungerer å skru veggskap i lettbetong bare man har en ordentlig plugg og det finnes jo slike tilpasset for nettopp lettbetong, tenker at da må man jo kunne henge opp saker. Jeg er riktignok nybegynner men har hittil klart meg bra og har noen kompiser som er villige til å hjelpe til. Det viktige er vel å bore rett og ikke for stort hull og ha en ordentlig plugg som klarer tyngden av et veggskap? Leste også et sted at man kunne bore et lite hull for deretter å slå inn pluggen så ikke veggen smuldrer for mye. Takk for svaret!
HSP skrev:Kjør gipsputs for å reparere veggen med, enkelt å bruke.
Det går utmerket å feste opp skap i lettbetongvegg iallfall om man har erfaring.
Vanskelig å si nøyaktig hva du bør bruke uten å ha sett veggen eller testboret i den veggen.
Finnes bra plugger, kjemiankre mm men har man ingen erfaring med å feste opp ting i dårlige vegger da bør man ta hjelp.
Like så kan det være vanskelig for en nybegynner å få hullene nøyaktig der man har markert, hvis man kommer i en fuge mellom puss og stein...
Ja det pleier å bli bra å bore hullet noe mindre enn pluggen. For eksempel 12mm plugg 10mm hull. Hullet pleier å bli litt større enn boret i "løse" materialer.
Forsøk å anslå veggens tykkelse, og ta så lange plugg og skrue som mulig (uten å gå gjennom veggen).
Viktig å bruke skrue som passer pluggen, og at skruen når gjennom pluggen som den skal, ikke glem å ta med tykkelsen på det som skal skrus opp når skruens lengde bestemmes.
Ikke bruk slag på bormaskinen ved boring i lettbetong.
Bore så dypt at skruen ikke når bunnen av hullet når den skrus inn.
Pleier å gå bra å bore med vanlig Snabbstålsborr HSS.
Boret blir sløvt etter noen hull, men det sentrerer bra, kjøp billige bor på for eksempel biltema.
Forsøk å anslå veggens tykkelse, og ta så lange plugg og skrue som mulig (uten å gå gjennom veggen).
Viktig å bruke skrue som passer pluggen, og at skruen når gjennom pluggen som den skal, ikke glem å ta med tykkelsen på det som skal skrus opp når skruens lengde bestemmes.
Ikke bruk slag på bormaskinen ved boring i lettbetong.
Bore så dypt at skruen ikke når bunnen av hullet når den skrus inn.
Pleier å gå bra å bore med vanlig Snabbstålsborr HSS.
Boret blir sløvt etter noen hull, men det sentrerer bra, kjøp billige bor på for eksempel biltema.
Medlem
· Stockholm
· 138 innlegg
ok tusen takk! den feilen har jeg gjort før (å glemme å legge til det som skal skrus opps tykkelse) men kom på det i rett tid så det ble ingen fare så jeg kommer nok ikke gjøre samme sak igjen.
mvh johanna
mvh johanna
Klikk her for å svare