Status
Stengt for ytterligere svar.
R
Hei hei.

Angsten her!

I går fikk jeg et skikkelig jævla panikkanfall, da jeg merket at det ble revet i kjøkkenet, huset er fra 68, rekkehusmodell. Altså flere hus som er helt like.

http://postimg.org/image/feroz6pov/

Har aldri hatt en slik direkte panikkanfall som jeg fikk da jeg gikk ut på kjøkkenet og så dette. Jeg kastet meg straks ut og sov i natt hos en venn. NÅ er det slik at jeg får tilgang til en leilighet den 1. september, som dere ser så er det ganske langt til da.

Planen nå er å flytte ut til en hytte på 9 kvm som ligger cirka 10 meter fra asbestboligen.

Takk for svarene deres (en benzad asbestnevroiker.)

Edit: Er det trygt å gå inn i selve huset i kanskje 5 minutter for å hente det mest nødvendige?

Sist redigert:
Du merket plutselig at noen rev i ditt kjøkken? Eller har jeg gått glipp av noe?

Først bør du kanskje finne ut om det i det hele tatt er asbest. Hva har du for indikasjon på at det skulle være det? Har naboer renovert kjøkken tidligere? Da burde de vite om det ble brukt asbestmateriale ved byggingen av kjøkkenene.

Er det et borettslagsrekkehus? I så fall, ta kontakt med styret.

Om du virkelig har belegg for at det er asbest og føler et sterkt ubehag overfor det, må du skaffe en ansiktsmaske med P3-filter og hente ut de tingene du trenger.

Du trenger ikke være nervøs, jeg tror at medisinene dine er mer skadelige for helsen din enn hva eventuell asbest kunne forårsake ved eksponering.
Slapp av, ta et par dype pust og gå inn i ro og mak og hent tingene du vil ha.

R
To forskjellige svar her.

Ringte for øvrig til asbestvakten og han sa at det er HELT rolig å bo i huset... Samtidig som han var helt sikker på at det var asbest. ja jo..

Jeg bor hos mine foreldre, det er de som styrer hva som skjer og jeg visste at kjøkkenet skulle få fliser, visste dog ikke at de skulle fjerne papplatene og begynne å rive ned det som var under, fliser som jeg ikke engang visste fantes!!

Hvorfor skulle det være asbest?

R
Ikke en anelse. Bruktes dog flittig i fliser og fuger på 50-60-70!

Svarthet mellom flisene tyder ofte på asbest

Og firmaet som river bruker vernedrakter og åndedrettsmasker?

Mikael_L
Ta det med ro.
Selv om det nå skulle være asbest, er det totalt ufarlig å oppholde seg i huset en halvtime etter at de har rivd i det og sånn. Så snart støvet har lagt seg.

Og for øvrig er det faktisk i prinsippet 99,9 % ufarlig å oppholde seg i huset mens det rives også, da risikoen for skader av asbest i prinsippet bare har rammet personer som har jobbet uten åndedrettsvern 5 dager i uken hele sitt liv.
Men til tross for det ville jeg selv ikke jobbet en eneste dag med å rive asbest uten å bære åndedrettsvern, det finnes altfor liten grunn til å utsette seg også for en nesten ubetydelig risiko når et billig åndedrettsvern er det eneste som trengs for å minimere risikoen til ytterligere 1/100 eller 1/1000 av den allerede før nesten ubetydelige risikoen.

Men hvis du holder deg utenfor huset mens det arbeides samt rengjøres i eventuelt asbeststøv, så er du trygg.

edit:
For øvrig er platen bak en gipsplate, svartmuggsporer det farligste som kan finnes der (slike finnes overalt i naturen, for øvrig).

Sist redigert:
  • Liker
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
R
Vær så snill ikke vær naiv.. Fyren som rev var en utlending og selv om det ble snakket om fakturaer så tror jeg neppe denne fyren engang vet hva asbest innebærer.

R
Rivingen er skjedd. Rengjøringen vet jeg ikke riktig om man kan snakke om. Ikke som at mine foreldre kjører asbeststøvsuger nå i etterkant.

Hva jeg har lest på nettet (og ja, jeg har lest MYE om asbest) er at disse fibrene beveger seg i luften i måneder etter riving. Mine foreldre forstår ikke min bekymring, men så finnes det jo folk til alt.

• Liker
alkar0123
  • Laddar…
For 40 år siden var jeg med på å legge et eternittak.

Platene ble kappet med vinkelsliper, og alt var innhyllet i en enorm støvsky. Fortsatt frisk som en nøttekjerne, så vidt jeg vet.

Å bekymre seg for litt flisefuger er jo bare tullete.

Ta det rolig.

• Liker
Gustaf_ Hillver
  • Laddar…
Jeg kan love at du ikke finner et spor av asbest der, du må sortere litt hva du leser på nettet nemlig, alt er ikke sant.
Hvit flislim på gips og vanlig brun flisfug fra 70-tallet er ingen som helst tegn på asbest.

Mikael_L skrev:
Ta det med ro.
Selv om det nå skulle være asbest er det totalt ufarlig å oppholde seg i huset en halvtime etter at de har revet i det og så. Så fort støvet har lagt seg.

Og for øvrig er det faktisk i prinsippet 99,9% ufarlig å oppholde seg i huset mens det rives også, da risikoen for skader av asbest i prinsippet bare har rammet personer som har jobbet uten åndedrettsvern 5 dager i uken hele sitt liv.

Men tross det ville jeg selv ikke jobbet en eneste dag med å rive asbest uten å bære åndedrettsvern, det finnes altfor liten grunn til å utsette seg selv for en nesten ubeskrivelig risiko når et billig åndedrettsvern er det eneste som trengs for å minimere risikoen til ytterligere 1/100 eller 1/1000 av den allerede før nesten ubefintlige risikoen.

Men hvis du holder deg utenfor huset mens det arbeides samt ryddes i eventuelt asbeststøv så er du trygg.

edit:
For øvrig er platen bak en gipsplate, svartmuggsporer er det farligste som kan finnes der (slike finnes overalt i naturen, f.ø.).
Mikael_L jeg tror du må lese deg litt opp på asbest før du gir råd. Det tar litt lengre tid for asbest fibrene å legge seg enn en halvtime.
Jeg sier ikke at man skal være redd for asbest men man skal ha respekt for det og ikke bagatellisere det hele.

• Liker
johel572 og 1 annen
  • Laddar…
Lurer på om det er Stina71 som har skaffet ny konto på Bygge hus? Hun startet mange tråder om asbest for hver eneste detalj på huset sitt og ignorerte svarene som sa at det var risikofritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.