40.876 lest ·
90 svar
41k lest
90 svar
Huset er fullt av asbest, hvordan gå frem?
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Nei, Stina var vel flere tierpotenser mer sindig og mottakelig for info.
For øvrig er hun fortsatt aktiv her nå og da.
For øvrig er hun fortsatt aktiv her nå og da.
Det er lug a pu kar hør dere, jeg er igjen avskjermet. Mange her som skriver at det ikke er asbest men kan det være på grunn av at dere selv er uinnvidde? Asbestjouren var nesten sikker på at det fantes asbest
Ja, asbestjouren høres jo ut som en nøytral informasjonskanal. Du kan stole på dem eller på resten av verden, som sier at du hisser deg opp. Men som allerede er etablert i den andre tråden, er det din hypokondri kombinert med din manglende evne til å vurdere informasjon som er problemet og ikke din bolig.
Hvor finner du jouren for øvrig? Den eneste treff jeg får på den termen når jeg googler er i denne tråden.
Hvor finner du jouren for øvrig? Den eneste treff jeg får på den termen når jeg googler er i denne tråden.
Vi har et hus fra 69/70 (begynte å bygges 69, innflyttingsklart 70).
Vi har gjort en del med huset. Ventilasjonskanalene inneholdt asbest, eternittkanaler, disse rev jeg ut for ca fem år siden da vi oppgraderte naturlig ventilasjon til FTX-system, noen av kanalene var jeg nødt til å ødelegge for å få bort, det er ingenting som noensinne kommer til å merkes på meg. Grunnen til at vi byttet ventilasjonssystem er at naturlig ventilasjon fungerer veldig dårlig når man ikke fyrer kontinuerlig, oljepanna kastet ut og erstattet med fjernvarme. Vi har asbest på ett sted til og den asbesten lar vi være til vi skal gjøre om det rommet.
Før fantes det asbest i bremsebeleggene til kjøretøy, servicepersonalet rengjorde bremsekalipre m.m. med stålbørste og trykkluft, de hadde ingen åndedrettsvern, de har ikke "dødd som fluer" pga asbesten.
Vi har gjort en del med huset. Ventilasjonskanalene inneholdt asbest, eternittkanaler, disse rev jeg ut for ca fem år siden da vi oppgraderte naturlig ventilasjon til FTX-system, noen av kanalene var jeg nødt til å ødelegge for å få bort, det er ingenting som noensinne kommer til å merkes på meg. Grunnen til at vi byttet ventilasjonssystem er at naturlig ventilasjon fungerer veldig dårlig når man ikke fyrer kontinuerlig, oljepanna kastet ut og erstattet med fjernvarme. Vi har asbest på ett sted til og den asbesten lar vi være til vi skal gjøre om det rommet.
Før fantes det asbest i bremsebeleggene til kjøretøy, servicepersonalet rengjorde bremsekalipre m.m. med stålbørste og trykkluft, de hadde ingen åndedrettsvern, de har ikke "dødd som fluer" pga asbesten.
Men la meg gjette ...mycke_nu skrev:
Du ville ikke gjort det samme i dag?
Er det egentlig noen idé å svare TS da alle som sier at det IKKE er asbest avfeies som uvitende, men en som tuller litt, blir trodd?
raddforasbest skal i stedet bekymre seg for mye annet. Jeg ser det som betydelig mer risikofylt å være ute i trafikken, svømme på dypt vann og være ute i solen, enn å TRO at det finnes asbest i alle materialer i et hus, bygget før asbestforbudet på 1970-tallet.
raddforasbest skal i stedet bekymre seg for mye annet. Jeg ser det som betydelig mer risikofylt å være ute i trafikken, svømme på dypt vann og være ute i solen, enn å TRO at det finnes asbest i alle materialer i et hus, bygget før asbestforbudet på 1970-tallet.
Nei, selvsagt ikke, men det betyr ikke at jeg tok skade av eksponeringen eller ville tatt skade om jeg gjorde det igjen.Mikael_L skrev:
Dermed ville jeg absolutt ikke nølt med å rive et asbesttak selv, og så lenge det ikke støvet ville jeg ikke brukt noe som helst beskyttelsesutstyr. Asbestfibre bundet i sement er ikke farlige.
Dette sagt av en person som bruker fullt beskyttelsesutstyr (hjelm med visir, hoggerjakke, sagbeskyttelses-bukser, tilsvarende støvler og hansker) ved arbeid med trimmer i hagen.
Jeg er altså ikke dumdristig eller selvmordsbenägen. Bare ingeniørmessig realistisk.
Jeg resonerer omtrent som mycke_nu. Er nøye med sikkerheten men er ikke redd for asbest. Asbest er et arbeidsmiljøproblem - ikke et gift. Bruk åndedrettsvern når du jobber med det, luft ut og våttørk etterpå så holder det.
TS, hypokondri og fobier er sykdommer som man kan få hjelp med. Ta den hjelpen. Den forårsaker jo tydeligvis problemer for deg. Og det er ingenting å skamme seg over, eller lignende. Visse sykdommer påvirker fysikken, andre psyken. Begge typer er behandlingsbare.
TS, hypokondri og fobier er sykdommer som man kan få hjelp med. Ta den hjelpen. Den forårsaker jo tydeligvis problemer for deg. Og det er ingenting å skamme seg over, eller lignende. Visse sykdommer påvirker fysikken, andre psyken. Begge typer er behandlingsbare.
Her har vi en person som ikke lot seg berolige av beskjed om obefintlige risikoer, men lette lenge og vel og kunne til sist etter veldig mye leting finne en støtte for at det kanskje var farlig:
http://www.villaagarna.se/Radgivning/Alla-fragor/2013/Augusti/Asbest-i-bostad/
sensmoral.
Har man bestemt seg for at det er farlig så vil man før eller senere finne noe som støtter en bare man leter lenge nok.
http://www.villaagarna.se/Radgivning/Alla-fragor/2013/Augusti/Asbest-i-bostad/
sensmoral.
Har man bestemt seg for at det er farlig så vil man før eller senere finne noe som støtter en bare man leter lenge nok.
Sukk.Mikael_L skrev:Her har vi en person som ikke lot seg berolige av beskjed om ikke-eksisterende risikoer, men lette lenge og vel og kunne til slutt etter veldig mye leting finne en støtte for at det kanskje var farlig:
[lenke]
sensmoral.
Har man bestemt seg for at det er farlig så kommer man før eller siden finne noe som støtter en bare man leter lenge nok.
Lurer på hvor mye spørsmålsstillerens risiko for depresjon og psykosomatiske sykdommer økte av all bekymring? Garantert er det farligere enn asbesten iallfall.
Hei hei kompiser!
Bor hos en kompis for øyeblikket, jævlig store angstproblemer men får ikke eget før 1. september.
I går var jeg på psyk-akutten og fikk morsomme piller. Det er der min angst ligger.
Har for øvrig på meg klær fra huset, men jeg tenker som så at det kan vel ikke være en partikkel og så dør man? Er ikke et troll, men er en veldig angstfylt redd person, så alt jeg skriver er sant og slik jeg tenker.
Dere som sier at dette ikke er asbest ut ifra et bilde må konfronteres. Hvordan kan dere VITE det?
Andre i tråden sier at de har støtt på asbest, hva skiller disse fra bildet jeg lenket?
Som jeg har forstått det (og jeg er ingen utdannet ingeniør, men mange som jobber med håndverk bryr seg heller ikke om asbest) så brukte man asbest på forskjellige steder og fugemasse er EN av de vanlige.
Håper dere har rett og dere får gjerne overbevise meg.
/Angstfylt nevrotiker
Bor hos en kompis for øyeblikket, jævlig store angstproblemer men får ikke eget før 1. september.
I går var jeg på psyk-akutten og fikk morsomme piller. Det er der min angst ligger.
Har for øvrig på meg klær fra huset, men jeg tenker som så at det kan vel ikke være en partikkel og så dør man? Er ikke et troll, men er en veldig angstfylt redd person, så alt jeg skriver er sant og slik jeg tenker.
Dere som sier at dette ikke er asbest ut ifra et bilde må konfronteres. Hvordan kan dere VITE det?
Andre i tråden sier at de har støtt på asbest, hva skiller disse fra bildet jeg lenket?
Som jeg har forstått det (og jeg er ingen utdannet ingeniør, men mange som jobber med håndverk bryr seg heller ikke om asbest) så brukte man asbest på forskjellige steder og fugemasse er EN av de vanlige.
Håper dere har rett og dere får gjerne overbevise meg.
/Angstfylt nevrotiker
Det spiller ingen rolle hva vi sier, dine problemer sitter i skallen og ingen andre steder. Selv om du skulle tilfeldigvis gå inn i et asbestfylt rom én gang i ditt liv så er det ingen fare, det er heller ingen fare å bo i et asbesthus så lenge man ikke begynner å rive rundt, og da holder det med spesielle drakter for arbeiderne og være nøye med å lufte etterpå.
Grunnen til at man forbød det var fordi det var en fare for de som arbeidet med det daglig! Det er selvfølgelig ikke sunt men det er ikke noe gift som arsenikk.
Du vet om at man kan dø av vannforgiftning også, ikke sant?
Grunnen til at man forbød det var fordi det var en fare for de som arbeidet med det daglig! Det er selvfølgelig ikke sunt men det er ikke noe gift som arsenikk.
Du vet om at man kan dø av vannforgiftning også, ikke sant?