Har begynt å rive fasaden for å bytte fasaden og ser nå bak at veggen er tilleggsisolert opp til der loftet begynner. Dette er på kortsiden av huset. Jeg har tatt bort lekterne på panelet og tenkte sette på spikerslag (28x48) på bunnbordene og så liggende panel, som da blir luftet. Jeg tenkte også sette nytt vindsperre over bunnbordene før jeg setter på nye spikerslag.

Spørsmålet er nå; For øyeblikket mangler det vindsperre over loftsdelen. Finnes det noen ulempe med å sette inn vindsperre over loftsdelen? Jeg har ikke tenkt å tilleggsisolere loftsdelen, men beholde det slik det er i dag, altså kun tilleggsisolere andre etasje. Men jeg tenkte likevel å sette inn vindsperre, hvis det ikke er noen åpenbar ulempe med det. Mer stillestående luft på loftet? Kan det få noen dårlig konsekvens?

Om vinden er i god stand uten mugg, og fasaden samt loftsisoleringen og husets varmesystem og bruk ikke har blitt endret radikalt de siste 10 årene, så fungerer den nåværende løsningen bra. Da kan det være dumt å endre et over tid bevist fungerende konsept.

Generelt tror jeg ellers at vindsperre på gavlene er bra og ser ingen andre problemer enn ovennevnte forbehold.

Oldboy Oldboy skrev:
Om vinden er i god stand uten mugg og fasaden samt loftisoleringen og husets varmesystem og bruk ikke har blitt endret radikalt de siste 10 årene, så fungerer den nåværende løsningen bra. Da kan det være dumt å endre et over tid bevist fungerende konsept.

Generelt tror jeg ellers at vindbeskyttelse på gavlene er bra og ser ingen andre problemer enn ovennevnte brasklapp.
Du har helt rett, det er ingen grunn til å endre så mye når det gjelder isoleringen. Det ser ut til å ha fungert bra, tilleggsisoleringen ble gjort i 1990, samtidig som trepanelet ble satt på huset.
Isoleringen (glassull eller steinull) sitter direkte mot pussen som finnes igjen under trefasaden. På pussen er det også lektet med horisontale lekter slik at det stående panelet har noe å feste i. Det jeg gjør nå er å fjerne lokkene og noen bunnbord og lekte opp nye lekter på bunnbordene, slik at det skapes en luftespalte for det nye liggende panelet.

Opp til vinden mangler som sagt både vindbeskyttelse og isolering, og det er nok helt riktig og jeg kommer ikke til å gjøre noe med det. Men en luftespalte bak det liggende panelet kan jo ikke være annet enn bra antar jeg?

Nei, bare isoleringen er vindbeskyttet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.