Hvilke risikoer vil du vite om?
Om det er lettbetong kan det være blåbetong (= radon)
Om det finnes plastmatter kan både matten og limet inneholde asbest
Om det er oppforede vegger eller gulv i kjelleren er det sikkert tre mot betongen (fuktrisiko)
Antakelig er eventuell drenering utført med kald asfalt på utsiden av veggen og tegelrør - har passert teknisk levetid.
Platen er sikkert støpt direkte på bakken - risiko for fukt.
Vårt hus fra -61 hadde innervegger av plate-materiale (ikke gips) før vi renoverte. Vanskelig å henge opp ting på og kan lukte ille.
/M
Om det er lettbetong kan det være blåbetong (= radon)
Om det finnes plastmatter kan både matten og limet inneholde asbest
Om det er oppforede vegger eller gulv i kjelleren er det sikkert tre mot betongen (fuktrisiko)
Antakelig er eventuell drenering utført med kald asfalt på utsiden av veggen og tegelrør - har passert teknisk levetid.
Platen er sikkert støpt direkte på bakken - risiko for fukt.
Vårt hus fra -61 hadde innervegger av plate-materiale (ikke gips) før vi renoverte. Vanskelig å henge opp ting på og kan lukte ille.
/M
Mest nysgjerrig på om kjellerplaten kan være isolert da den er renovert til soverom men min mistanke er at når vinteren kommer så kommer det til å bli "nöff" kaldt der nede.M mgranbom skrev:Hvilke risikoer vil du vite?
Om det er lettbetong kan det være blåbetong (= radon)
Om det finnes plastmatter kan både matten og limet inneholde asbest
Om det er oppregulerte vegger eller gulv i kjelleren er det sikkert tre mot betongen (fuktrisiko)
Antageligvis er ev. drenering utført med kallasfalt på utsiden av veggen og tegelrør - har passert teknisk levetid.
Platen er sikkert støpt direkte på jord - risiko for fukt.
Vårt hus fra -61 hadde innervegger av boardmateriale (ikke gips) før vi renoverte. Vanskelig å henge opp ting på og kan lukte vondt.
/M
Har grei kontroll men det finnes alltid noen der ute som har en erfaring man kan dra nytte av.
Takk for svaret
Det kan finnes asbest på flere steder. De vanligste pleier å være:
-Eternitt (vegger/tak i garasje, eventuelle vinduskarmer, store plater på fasade, oppvaskbenk). En enkel måte å kjenne igjen eternitt på er at den ene siden er glatt og den andre er full av små groper.
-Rørisolasjon, pleier å finnes i bøyningene. Ser gråhvitt ut.
-Vinduskitt
-Flislim/fugemasse
-Plugg for betong, ser ut sånn: https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-skruvplugg.298602/#post-3340911
Generelt ting som skal tåle varme/fuktighet.
Det kan også finnes PCB i visse plastprodukter.
Det finnes mye med bra informasjon her på forumet, bare søk "asbest" så får du mange eksempler!
-Eternitt (vegger/tak i garasje, eventuelle vinduskarmer, store plater på fasade, oppvaskbenk). En enkel måte å kjenne igjen eternitt på er at den ene siden er glatt og den andre er full av små groper.
-Rørisolasjon, pleier å finnes i bøyningene. Ser gråhvitt ut.
-Vinduskitt
-Flislim/fugemasse
-Plugg for betong, ser ut sånn: https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-skruvplugg.298602/#post-3340911
Generelt ting som skal tåle varme/fuktighet.
Det kan også finnes PCB i visse plastprodukter.
Det finnes mye med bra informasjon her på forumet, bare søk "asbest" så får du mange eksempler!
Formentlig med oppforet treramme som nevnt i #2. Risiko for mikrobiell påvekst. Det kan selvfølgelig gjøres om korrekt om det nå skulle vise seg å være et problem.H hahw skrev:
Klikk her for å svare