Hei! Vi bor i Norge, i et hus fra 1928. Det er tre etasjer pluss loft. Første etasje er mur, resten tre. Nå har vi revet første etasje og skal renovere, i veggen lå det 50mm rockwoll, plast og deretter furupanel. Jeg synes 50mm rockwoll er veldig lite, men er usikker på om vi bør legge i mer med tanke på at ytterveggen er en kald uisolert mur. Må også sies at alt av treverk og isolasjon var friskt og fint og viste ingen tegn på fukt, så åpenbart har konstruksjonen fungert siden de gjorde noe sist, trolig på 70/80-tallet.
Men med dagens strømpriser og standarden ønsker vi selvfølgelig å legge inn mer isolasjon..
Hva sier vi om det?
(Må gå til svensk forum, for det finnes veldig mange "norske løsninger" i dette landet) 😂
Men med dagens strømpriser og standarden ønsker vi selvfølgelig å legge inn mer isolasjon..
Hva sier vi om det?
(Må gå til svensk forum, for det finnes veldig mange "norske løsninger" i dette landet) 😂
Det høres mirakuløst ut at en slik konstruksjon har klart seg uten fuktskader. Åpenbart ser det ut til at muren ikke blir betydelig nedfuktet utenfra av slagregn eller sprut fra bakken, og plasten må ha vært godt satt på uten noen sprekker, hull, gliper eller andre åpninger. Kanskje også at første etasje stort sett aldri har vært brukt, så fukttilskuddet fra boligen har vært minimalt.
Med alt det sagt ville jeg personlig aldri ha våget å påføre en mm mer isolasjon på feil side av veggen/muren. På utsiden derimot, er det fritt frem å legge på isolasjon.
Med alt det sagt ville jeg personlig aldri ha våget å påføre en mm mer isolasjon på feil side av veggen/muren. På utsiden derimot, er det fritt frem å legge på isolasjon.
Klikk her for å svare



