Var i dag og så på et hus fra 1923 sammen med takstmannen. Han sa at det er bygget med liggende tømmer på en granittsokkel og at det er satt tretexplater på innvendige vegger. Da han krøp rundt i krypkjelleren under stuen, sa han at svillen langs en yttervegg er råtten, han kunne stikke kniven 20-30 mm inn. Nå var det imidlertid tørt. Grunnen rundt sokkelen var også fuktig fordi takrennene ikke tar hånd om regnvannet slik de skal. Størstedelen av svillen var imidlertid frisk, og det var ingen muggvekst i bjelkelaget.

Fasaden var opprinnelig pusset, men ble byttet på 60-70-tallet til stående PVC-planker (Lavella Spont), og takstmannen antok at man hadde oppdaget skadene på svillen og fikset lekkasjen.

Hva synes dere? Kan man ta prøver og sende til et laboratorium for analyse, kostnad? For øvrig ingen særlig dårlig lukt i kjelleren eller krypkjelleren til tross for uendelig med skrot. Er det verdt å gå videre, og hvem skal man i så fall ta kontakt med? Anticimex finnes jo, men jeg har fått tips om å holde meg unna dem.

/Anders

Forstår ikke helt hva slags prøver du skal ta og analysere?
Syllen er råtten pga. en lekkasje som er fikset = bytte syll og fikse takrenner samt som alltid, hold litt øye med fuktigheten i torpar/krypkjelleren.

Hadde råtne syller på to sider i huset mitt pga. betongtrapper med svak helling mot huset som også hadde gjort at maur trivdes, men ellers fin grunn. Syllen ble byttet og trappene blitt fjernet, og nå er alt i skjønneste orden.

Hadde/har også tretex og masonitt på veggene mine, gips er bedre hvis man ikke driver med bygningsvern, men ellers er det ingen store feil med tretex, bare å gipse over hvis man ikke liker det.

I et hus fra 1923 må man regne med litt pusling, men hvis dette var den eneste større feilen og grunnen er tørr og fri for mugg osv. uten avfukter og slikt, så er det bare å gratulere :)

Sist redigert:
Tenkte man skulle ta prøver for å sjekke at det ikke er hussopp. Litt utrivelig å få dette i stommen. Men det var ingen ytre tegn på mugg eller hussopp. Kun spindelvev i krypkjelleren. Det var heller ingen dårlig lukt, bare litt kjellerlukt. Men det er kanskje overdrevet som du sier.

/Anders

Pass deg veldig nøye Anders!!
Kjellerlukt kan være muggelukt, og på denne årstiden lukter det ikke så veldig mye i en torpargrunn.
Jeg har et hus fra 1929 med halv torpargrunn, og jeg ønsker ikke min verste fiende de problemene jeg har hatt med den.
Jeg ville hvis jeg kjøpte et annet hus faktisk velge bort torpargrunn.
Anticimex er en vits, hvordan kan man både være takstmann og ha en løsning i andre hånden?
Føles ikke helt upartisk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.