Savnet at du hadde bygget telt for plasten.
Dessverre er det sannsynlig at det har tørket for raskt da vannet har fordampet fra betongen.
Plasten skal ligge tett mot betongen slik at fuktigheten blir igjen.

Du får håpe på det beste, sannsynligvis er krympesprekkene overfladiske og det er jo den andre siden som skal vises.

Men det var jo så klissete at jeg var redd for at plasten skulle støpes fast i betongen om den lå direkte på.

Ja, får håpe det er overfladisk. Har sprutet på litt mer vann nå, men er vel for sent. Jeg sprutet vann i to dager etter støping, og så var jeg borte på sankthansaften (dag 3 altså) så da ble det ingen vanning. Nå når jeg kom hjem (dag 4) så det altså slik ut med sprekker.

Men kan man allikevel bruke litt husfix? Kanskje det ikke hjelper, men det ville jo føles litt tryggere. Så lenge det ikke forverres på noen måte?

Det der ser veldig rart ut? :thinking:.
Som noen skrev tidligere så ser betongen veldig sandete ut og det skal ikke sprekke rundt nettet sånn.

Det viktige er jo oversiden så du får vel se hvordan det ser ut når du river formen.

Husfix tilfører ikke noe mer enn kosmetisk.

Men når kan jeg snu og se da? Burde jeg vente en dag til?

4 dager i dag vel? Det er tryggest å vente noen dager til :)

Hvordan har du blandet det? Ser ikke særlig bra ut.

Stefan N Stefan N skrev:
Hvordan har du blandet det? Ser ikke særlig bra ut.
Boremaskin med visp i en sånn derre tønne som man blander betong i. Var derimot nødt til å ta litt mer vann enn det sto på pakken hvis det i det hele tatt skulle være mulig å blande og få all betong våt.

Instruksjoner på en betongsekk fra Bauhaus på flere språk inkludert svensk, finsk og norsk, med informasjon om bruk og sikkerhet.

Borrmaskin med visp i en svart bøtte med betongblanding på en terrasse.

Sist redigert:
P
Altså, det tar vel typ 7 dager å nå 50-75% styrke og 1 måned for 90%.

Erik_Hansson skrev:
Altså, det tar vel typ 7 dager å nå 50-75% styrke og 1 måned for 90%
Hvorfor står det ingenting på pakningen om dette.

peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Hvorfor står det ingenting på emballasjen om dette.
Den interessante informasjonen pleier man å måtte lete etter i et datablad ..

Pakken ser ut som Bauhaus billigste finbetong, tror det er derfor det ser ut som det gjør.
Expanderbetong pleier man å lykkes bedre med.

F
Se det som at tredje forsøket er det som blir bra! Da får du være den som gir alle råd her

F Freddedan skrev:
Se det som at tredje forsøket er det som blir bra! Da får du være den som gir alle råd her
Haha herregud nei orker iiinte gjøre om det. Tok jo evigheter å bygge rammen. Tvilsomt om den kan brukes igjen. Må først iallfall se hvordan oversiden blir. Er det ingen spor eller masse sprekker og det kan slipes fint så beholder jeg denne. Skiter i hvordan undersiden ser ut.

Jo lenger du venter med forskalingsrivingen desto større sjanse for at den holder ved de svake partiene (lille tverrsnittet). River du nå eller om noen dager så kommer den med stor sannsynlighet til å sprekke/gå i stykker.

Vann på betongen og venting er det som gjelder, gjerne også plast direkte på/mot for å redusere fordampningen.
Jeg hadde ikke revet første uke og forsøkt å vente ytterligere en uke. Selv om betongen holder etter en uke så er sjansen stor for at det går "biter" ut av betongen ved forskalingshjørnene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.