10.862 lest ·
58 svar
11k lest
58 svar
Hvordan regner jeg ut hvilken limtrebjelke som trengs?
Spurte kommunen for flere år siden og de hadde ingen tegninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvilken kommune er det?
Kommunen har sannsynligvis tegninger i sitt papirarkiv, men er uvillige til å finne dem. -Orden i arkivene varierer ganske mye mellom kommunene.
En konstruktør kan sikkert se ganske godt hvilken type konstruksjon huset er bygget etter ved inspeksjon på stedet.
-Konstruktøren kan kanskje også legge mer press på kommunen hvis det likevel skulle finnes tegninger.
En konstruktør kan sikkert se ganske godt hvilken type konstruksjon huset er bygget etter ved inspeksjon på stedet.
-Konstruktøren kan kanskje også legge mer press på kommunen hvis det likevel skulle finnes tegninger.
Noen konstruktør vil vi ikke blande inn, da hadde jeg jo ikke spurt her. Da overdimensjonerer vi heller, eller gjør åpningen mindre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det spiller ganske stor rolle hvilken type kommune det er. Byer har hatt kravet om å holde orden på byggetillatelsestegninger siden 1874. Landsbygdskommuner kun siden 1947. Et eksteriørfoto kan si en del.
Dette er på landsbygda
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bildet viser at verandataket til halvveis hviler på den aktuelle veggbiten. For å kunne beregne en bjelkedimensjon med noen nøyaktighet kreves en detaljert beskrivelse av forholdene. Siden du mangler tegninger, finnes det to alternativer. Det ene er at du måler opp huset og med støtte av det lager egne tegninger. Det andre er at du med bilder (interiør og eksteriør) kan dokumentere virkeligheten slik at man kan forstå hvordan det er bygget. Eller en kombinasjon av begge alternativer.
Si akkurat hva jeg trenger å fotografere så ordner jeg det. Har målt en masse gjennom årene, men kanskje ikke det som trengs her.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Helst skulle jeg gjerne se plantegninger over første etasje og loftsetasje samt seksjon (gjennomskjæring) gjennom hele huset i det aktuelle leiet. Dessuten bilder, inne fra loftetasjen som viser takoppbygget, og utenfra som viser fasaden over verandaen.
Noen andre tegninger enn det som jeg postet finnes ikke. Loftet har bare en trapp opp og så en kvist. Veggen bestod fra starten av tretex, rupanel 17mm, planker 65mm og panel. Nå sitter det ytterligere 95mm-regler på innsiden og doble 45mm-regler på utsiden. Har tatt en masse bilder av det meste, hvis det er noe som mangler eller trenger forklaring så si ifra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg hadde tenkt at du skulle lage tegningene selv... Bildene viser likevel at en stor del av taklastene går ved siden av avvekslingen. Jeg vil nok tenke på det en dag.