Perfekt :)

Er tanken da at det skal fungere slik?
Snitt av gulvkonstruksjon med parkett, varme, ångspärr och celluloseisolasjon i vardagsrum, viser luft- og fuktsirkulasjon med FTX-system installert.

Dalmas: Du ser ikke ut til å forstå hvordan fukt transporteres i en bygning. Dine råd er ikke hensiktsmessige å følge.

• Liker
witten
  • Laddar…
Det ligger mye i Daniel 109s kommentar. Hvis man ikke har svært gode kunnskaper i hvordan fuktmekanikk fungerer, bør man ikke gi råd i tilfeller som ikke hører til normalløsningene.

I dette tilfellet ville jeg være bekymret for at betongen har så høy dampgjennomgangsmotstand at gulvreglene blir "for innestengt".

Vi ser faktisk dette alt for ofte her på forumet, hvis rådet inneholder ord som puster og celluloseisolasjon bør man være ekstra kritisk. Celluloseisolasjon er ikke dårlig i det hele tatt, og man kan gjerne bruke det for det tar bedre vare på naturressursene, men den fuktbuffrende evnen er for liten til å ha noen stor betydning i praksis, dette har SP vist.

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
W witten skrev:
Det ligger mye i Daniel 109:s kommentar. Om man ikke har meget gode kunnskaper i hvordan fuktmekanikk fungerer så bør man ikke gi råd i tilfeller som ikke hører til normalløsningene.

I dette tilfellet ville jeg vært bekymret for at betongen har så høyt dampgjennomgangsmotstand at gulvbjelkene blir "for innestengt".

Vi ser faktisk det alt for ofte her på forumet, om rådet inneholder ord som puster og celluloseisolering bør man være ekstra kritisk. Celluloseisolering er ikke i det hele tatt dårlig og man kan gjerne bruke det for det tar bedre vare på naturressursene, men den fuktbuffrende evnen er for liten til at det skal ha noen større betydning i praksis, dette har SP vist.
Jeg hører deg.

Synes du min siste skisse i innlegg 16 virker rimelig og noe jeg skal gå for?

D Daniel 109 skrev:
Dalmas: Du tycks inte alls förstå hur fukt transporteras i en bygning. Dine råd er ikke passende å følge.
Helt ok om du synes det.. Men hvor stor looser er man om man selv ikke gir en korrekt løsning på problemet når man klager på andres meninger.. Du får synes hva du vil men kast ikke skit på andre om du ikke selv skriver en konkret løsning eller hvordan brukeren skal gå videre... Du har mange innlegg, mye er bare skit og ikke mye hjelp...
Da kan man direkte skrive "spør en konstruktør" og ikke gi seg på andre brukere...
Helt råttent gjort av deg...

Jeg vil hjelpe TS ved å advare mot rent feilaktige råd. Det finnes andre som har gitt vettige råd i tråden. Men jeg kan gjenta om du vil.

En fuktsperre skal alltid være på den varme siden av en bygningsdel. Eller mer korrekt den siden som har høyest absolutt luftfuktighet, men det er i prinsippet alltid det samme. Så i den grad man skal ha en fuktsperre skal den være høyt opp i gulvet. Undersiden skal være mer fuktåpen enn oversiden. Celluloseisolasjon har helt klart fordeler. Men noen synes å tro at den løser alle fuktproblemer, slik at man kan bygge hvordan som helst. Det stemmer ikke. En avfukter i grunnmuren er bra om det er risiko for høy luftfuktighet der. En bedre isolasjon i gulvet medfører en lavere temperatur og dermed høyere relativ luftfuktighet i grunnmuren.

Duger det svaret til deg?

• Liker
C.Lundin og 2 andre
  • Laddar…
Helt OK, du vet ikke hva du snakker om...

Nå viser det seg at Daniel 109 har rett

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nu er det slik at Daniel 109 har rett
Jo... om du mener yttervegg eller tak... Men gulvbjelkelag med den utformingen er ikke det samme.

Når det gjelder gulv så er det mer komplisert ja, du har varm inneluft som vil transportere fukt ned i gulvet samtidig som du har markfukt som vil opp. Derav fuktspærre mot mark, fuktspærre mot boenheter og noe ventilert i rommet der imellom.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Når det gjelder gulv så er det mer komplisert ja, du har varm inneluft som vil transportere fukt ned i gulvet samtidig som du har markfukt som vil opp. Derav fuktsperre mot mark, fuktsperre mot oppholdsrom og noe ventilert i rommet der imellom.
Nå skriver jo brukeren at hans plate er hans fuktsperre da den skal være tett... Hvorfor skal han da legge på en til fuktsperre over isolering om det senere viste seg at den ikke var helt tett?... Hvor stopper fukten da?.. Visse årstider vil platen være kjøligere på innsiden og da dannes det fukt der... Hvor skal den ta veien?

Hvor nevner TS en plate overhodet?

Det er de samme naturlovene som gjelder i gulv. Som i andre deler av klimaskallet.

Om det er en diffusjonstett plate bør der kun brukes diffusjonstett isolasjon der. Men nå har TS lagt cellulosa og da er det minst dårlige en dampbrems som da likevel tillater viss uttørking og begrenser fuktinntrengning fra bodelen.

Man skulle nesten simulere den i WUFI for å være sikker. Koster nok ikke så mye å la en konsulent gjøre det.

Jeg ser ingen plåt verken i TS skisser eller innlegg. Hvor har dere fått den fra?

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.