Jo du bør legge dampbrems. Det finnes en levende diskusjon om dampbrems vs dampsperre, men begge gjør jobben.

D Daniel 109 skrev:
Jeg ser ingen plate verken i TS skisser eller innlegg. Hvor har dere fått den fra?
Jeg syntes det så ut til å være plate på bildet i #1, men ved nærmere betraktning av bildet så kan det være bare betong, selv om jeg fortsatt synes det er vanskelig å avgjøre. Rett skal være rett.

Er det ingen plate så er jo situasjonen litt bedre.

Altså en fordel med dampbrems blir at fukt kan gå ned mot den "avfukter" som du sier skal installeres.. Med "sperre" så er det stopp... Har du cellulose så vinner du mer på dampbrems enn sperre... Så får noen hevde annerledes så mye som helst da det alltid har vært to leirer i denne saken.. Du kan sikkert ta dit noen og måle opp hvor mye betongen motvirker da den er lufttett men ikke en diffusjonssperre... Du vil såklart ikke ha mindre motstand i gulvet mot det man kaller trossbotn, (din betong).

Det er liksom mest din betong som bestemmer hva du trenger ovenfor.. Cellulose er helt ok men det finnes også forskjellige dampbremser og hvor mye de skal slippe gjennom... En brems er alltid en brems..

Skal han avfukte boligen med en avfukter i krypkjelleren? Det finnes ingen fordel med å slippe ned fuktigheten i gulvet.

D Daniel 109 skrev:
Skal han avfukte boligen med en avfukter i krypkjelleren? Det finnes ingen fordel med å slippe ned fukten i gulvet.
Nei, han avfukter selvsagt krypkjelleren, men når fukt fra oven kommer dit, er det vel bra å kontrollere? Fukt trekker mot kaldere del... Var vi enige der? Nå snur du plutselig på dine tidligere påstander?...

Hvis brukeren da har en dampbrems og gulvvarme, burde det være det beste...
"Men jeg sier at han bør teste tregheten i betongen så ikke fukt blir stående i isolasjonen." Det gjelder uansett om du setter sperre eller brems.

Med gulvvarme så vil rommet være kaldere enn gulvet så fra gulvvarmen vil fukten trekkes både oppover og nedover derfra. Jeg synes dampsperre er bra her for at gjennomtrengeligheten i betongen er ukjent. Er det vanlig betong bare spiller det ingen rolle om man bruker dampsperre eller fuktsperre. Men dampsperren er dyrere så man kan da spare litt.

Betongen er mer gjennomtrengelig enn en fuktbarriere i hvilket fall som helst. Fuktbarriere kommer til å fungere. Antageligvis holder den vanlige gulvbelegningen.

Det endelige gulvet vil antakelig limes om det nå spiller noen rolle. Limt eikeparkett som legges på en type renoveringsgulv som ligger oppå gulvsponet.

Kjøpt dampsperre på bauhaus med universalteip! Føles bra.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Det blir sikkert bra.

Hvordan regner du ut det?... Spørsmål: når er ikke betongen det i så fall? Ser dine tidligere svar og blir litt redd for at du synes så mye men virker ikke å vite så mye..

Forsøker å forstå hvordan dampsperren skal monteres. Holder det å stifte utsiden og bare tape skjøtene? Eller må også de ytre kantene tapes mot stenderne?

Å kjøpe dampsperre og tape i Sverige er dyrt... Og du må selvfølgelig følge rek. Info... Man skjøter og taper.. Om du vil ha en bra pris på alt PM meg så skal du se at du sikkert kommer unna med 40% av kostnaden mot å kjøpe fra dem i byggevarehandelen..

Sist redigert:
Okei! Takk!

Har kjøpt inn ångbroms allerede :)

Ok.. Da er det
O oskarsch skrev:
Okei! Takk!

Har allerede kjøpt dampsperre :)
bare å tape på.. Overlapp på minst 20cm..

Tør jeg spørre hva du betalte for ångbromsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.