Hei på dere! :)

Vi holder på å bygge løsningen på bildet nedenfor i vårt rekkehus fra 1964 som står på både betongplate og krypkjeller, men lurer på hvordan det vil fungere å legge steinull på betongdekket.

Slik er det tenkt å bli, i gjennomskjæring (og krypkjelleren skal plastres langs bakken og 10-20cm opp på muren):
Tverrsnitt diagram av gulvkonstruksjon med limt stavparkett, sponplate med varme, gulvreglar, betongbjelkelag og krypkjeller.

Selve betongkassettene i dekket er riflet og jeg vurderer å kjøpe 45mm steinulls-plater og bare presse ned i "sporene" og så legge to lag 145mm plater på det for å oppnå ca. 26-30 cm total tykkelse på isolasjonen. Mitt spørsmål er hvor bra dere tror det vil fungere å "presse ned i sporene". Jeg antar at jeg vil unngå luftspalter så mye jeg kan.
Tverrsnitt av isolasjonslag med 300mm steinull over riflete betongunderlag, viser lagdeling og installasjonsteknikk for et renoveringsprosjekt.
Og et bilde fra virkeligheten:
Byggegulv med tregulvbjelker over betongkassetter, klart for isolering med steinull. Noen spor i betongen fylt med rester av materialer.

Takknemlig for hjelp :)

Ok! Takk for tipset. Ringte et firma direkte og det var jo bra priser. Billigere enn bauhaus til tross for alt arbeidet for håndverkeren :P

Føles det riktig å legge løsull direkte på betongsjiktet over krypkjelleren?

O oskarsch skrev:
Okei! Takk for tipset. Ringte et firma direkte og det var jo bra priser. Billigere enn bauhaus til tross for alt arbeid for håndverkeren :p

Føles det riktig å legge løsull direkte på betongdekke over krypkjelleren?
Hei..

Om jeg var deg så ville jeg nok sørget for at det var en dampbrems (eventuelt også fuktbarriere direkte mot platen...) så fungerer en løsull veldig bra... Vet ikke om du liker cellulosa løsull eller mineral, men den ene kan ta opp fukt og slippe den ut igjen.. Den andre krever en total fuktbarriere. Har du ikke det så vil mugg komme ganske snart...

Om ikke krypkjelleren er en varmgrunn så vil platen fungere som fuktbarriere på den kalde siden...

Har det vært isolasjon og regulert trebjelkelag der tidligere?
Hvis alt var tørt og fint når dere brøt opp det så kanskje det klarer seg likevel. Antar imidlertid at dere øker isolasjonen betydelig? Noe som kan gi problemer.
Plast under over- eller undergulv kunne vært en løsning, om det ikke var for at det heller ikke er ønskelig med to tettskikt...
Innvendig isolasjon er aldri en god idé. Det er en risikokonstruksjon.
Det spiller ingen rolle hvilken type isolasjon som brukes.

Isolering på innsiden av dampsperre er det som er risiko for å tydeliggjøre.

Er det platemetall i bjelkelaget eller bare betong?
Hvis det bare er betong er det perfekt med løsull og en plastfolie under innergulvet

Man ser tydelig at det ikke er tett ved platens avslutning så jeg ville absolutt ikke lagt en dampsperre over isolasjon... Det innebærer at fukt kryper opp og isolasjonen mugner.

Med en dampbrems kan fuktigheten transporteres oppover og la isolasjonen puste.. (Gjelder cellulosa isolasjon).. Uansett.. Ikke lukk inn fukt, det er ikke bra.. Skal man bruke dampsperre så er det fra begge sider ellers lurer man seg selv...

Pur sprayisolering ville nok vært det ønskelige her, men det pleier å være betydelig dyrere. Den typen isolasjon er diffusjonstett.

Det er tett i kantene ned til krypkjelleren. Jeg fant visse sprekker som ikke var tette, men har hatt bruk i dem.

Tanken er å legge dampsperren på bakken i krypkjelleren, sammen med en avfukter. Altså ikke i trebjelkelaget. :) Og vi skal jo som sagt også ha gulvvarme.

Du vil få fukt fra inneluften som trenger ned i isolasjonen. Derfor dampsperre oppe og sperre mot bakken i krypkjelleren.

• Liker
oskarsch
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du kommer få fukt fra inneluften som trenger ned i isoleringen. Derfor dampsperre oppe og sperre mot bakken i krypkjelleren.
Hm... Okei. Har allerede lagt løsull (cellulose). Om jeg skulle legge fuktsperren som du snakker om... Kan jeg legge den over isoleringen?

Ja, legg en dampbrems ovenpå.

• Liker
oskarsch
  • Laddar…
O oskarsch skrev:
Hm... Ok. Har allerede lagt løsull (cellulose). Hvis jeg skulle legge fuktspærre som du snakker om... Kan jeg legge den over isolasjonen?
Ok. Hvis du har lagt cellulose, så bruk ikke noe annet enn "dampbrems" ovenfor... Isolasjonen kan puste og ta imot fukt, men også slippe den ut igjen.. Legger du en sperre ovenfor, må du være 100% sikker på at ingen fukt kan nå isolasjonen. Bruk dampbrems.. Altså vrangsiden opp da du snakker om oversiden av bjelkelag!.. Den som er "blank" oppover så fukten kan transporteres oppover og deretter ut med deres ventilasjon...

Ja, akkurat så, den duken blir bra

• Liker
oskarsch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.