Hei!
Jeg har et spørsmål angående mine takstoler på vårt hultfredshus fra 1968.
Huset er et 1-plans hus med kaldloft og krypkjeller med Zandapanner.
Innvendige vegger består av fiberplank hvor alle innvendige vegger har samme dimensjon og ytterveggene har grovere plank.
Som jeg har lest i mange tråder er ofte fagverkstakstoler selvbærende og håper det er tilfellet her også.
Har ingen tegning på takstolene eller et utdrag som beskriver konstruksjonen og kommunen har heller ingen flere tegninger enn den jeg har vedlagt.
Har tatt mål på loftet på de ulike delene og tegnet på bildet for takstolene. Huset ligger i Skåne, Svalöv hvor snøsonen er 1,5. takstolene sitter c/c 1200 og er 11 stykker i antallet.
Forrige eier har åpnet opp mellom kjøkken og stue og dermed revet en vegg som er markert "gult" på tegningen og latt den rødmarkerte delen stå igjen. Jeg vil fjerne dørene og rive den lille delen av veggen, så til mitt spørsmål, kan disse fiberplankene være bærende? Seksjonstegningen er det som gjør meg usikker.
Vedlagt bilder, alle stolene ser like ut bortsett fra mot øst er en del grovere mot slutten som vist på seksjonstegningen.
Takk for hjelpen!
Jeg har et spørsmål angående mine takstoler på vårt hultfredshus fra 1968.
Huset er et 1-plans hus med kaldloft og krypkjeller med Zandapanner.
Innvendige vegger består av fiberplank hvor alle innvendige vegger har samme dimensjon og ytterveggene har grovere plank.
Som jeg har lest i mange tråder er ofte fagverkstakstoler selvbærende og håper det er tilfellet her også.
Har ingen tegning på takstolene eller et utdrag som beskriver konstruksjonen og kommunen har heller ingen flere tegninger enn den jeg har vedlagt.
Har tatt mål på loftet på de ulike delene og tegnet på bildet for takstolene. Huset ligger i Skåne, Svalöv hvor snøsonen er 1,5. takstolene sitter c/c 1200 og er 11 stykker i antallet.
Forrige eier har åpnet opp mellom kjøkken og stue og dermed revet en vegg som er markert "gult" på tegningen og latt den rødmarkerte delen stå igjen. Jeg vil fjerne dørene og rive den lille delen av veggen, så til mitt spørsmål, kan disse fiberplankene være bærende? Seksjonstegningen er det som gjør meg usikker.
Vedlagt bilder, alle stolene ser like ut bortsett fra mot øst er en del grovere mot slutten som vist på seksjonstegningen.
Takk for hjelpen!
Hvordan ser man det? vet at strev i utkanten ligger mot den bærende ytterveggen på seksjonstegningen.A a_w skrev:
Men i det store W så er det tynne innervegger som består av fiberplank. Veggene er 70mm tykke og 95mm med trefiberplate som overflate.
Fiberplankene er 30cm brede. 2 stykker elementer er 20cm. Veggen består av 4 elementer.
Hva jeg kan se så går en av takstolene gjennomgående i huset ved hallen til terrassedøren fritt.
Jeg vil også si at den er bærende, først og fremst basert på at veggen er med på seksjons tegningen, men først og fremst da platen er forsterket under midt veggen. Det antyder sterkt at den veggen er laget for å ta opp laster fra takstolene.
J JSten skrev:
Platen består av Erge Bjälklag der betongbjelkene ligger langsgående i samme retning som takstolene men det har kanskje ingen betydning i det hele.J JSten skrev:
Klikk her for å svare