Bor i en sekelskifteleilighet der alle bærende vegger er bygget med murstein. I en 9 meter (med dybde 50 cm) lang slik vegg har jeg i dag en åpning (med dør) som er 60 cm bred.
Hvis jeg vil utvide denne åpningen med ytterligere 20 cm (fra 60 cm til 80 cm) for å få inn en normalt bred dør - trenger jeg da å sette opp bærende bjelker for dette?
Jeg har tidligere sjekket om jeg skulle åpne opp 70 cm til (fra 60 til 130) så ville det kreves. Men denne lille åpning - trenger jeg virkelig det da?
Takhøyden er 3,20 (hullet er 2 m høyt).
Hvis jeg vil utvide denne åpningen med ytterligere 20 cm (fra 60 cm til 80 cm) for å få inn en normalt bred dør - trenger jeg da å sette opp bærende bjelker for dette?
Jeg har tidligere sjekket om jeg skulle åpne opp 70 cm til (fra 60 til 130) så ville det kreves. Men denne lille åpning - trenger jeg virkelig det da?
Takhøyden er 3,20 (hullet er 2 m høyt).
Som Immobil skriver, er det vanskelig å gi tips uten å vite forutsetningene. Man skal alltid være forsiktig med denne typen endringer. Hvis det er en bærende vegg, kan man få ubehagelige setninger direkte eller på sikt hvis man endrer uten å undersøke nøye hva man kan og ikke kan gjøre.
Det går ofte an å utvide en åpning hvis man avlaster på riktig måte. En teglvegg er ofte utrolig stabil, og man kan da innfelle en I-bjelke eller limtrebjelke over åpningen. Ta hjelp av en snekker med erfaring fra lignende arbeid.
/CC
Det går ofte an å utvide en åpning hvis man avlaster på riktig måte. En teglvegg er ofte utrolig stabil, og man kan da innfelle en I-bjelke eller limtrebjelke over åpningen. Ta hjelp av en snekker med erfaring fra lignende arbeid.
/CC
Klikk her for å svare