Nja, jeg er litt imot å bryte opp lecan. Den er ganske følsom som det er mot trykkbelastninger. Og det er ganske vanskelig å få balken i motspenn uten å ta opp et kjempestort hull.
Har du balken allerede? Hvis ikke tror jeg løsningen med vinkeljern er lettere å arbeide med.
Du kan jo sage ut sporene med vinkelsliperen, bore et par hull og deretter slå inn vinkeljernet fra innsiden av rommet. Da trenger du aldri å gi deg på dette fra den andre siden.
Alt3, så bruker du en flatjern på veggen som du ikke kan nå, som skrues med lettbetongskrue i den tverrstilte veggen.
På dette sveiser du fast vinkeljernene, så slipper du å risikere å slå ut noe i flisene på den andre siden.
Blir som et stolpjern da.
Typ dette, men mye større og med vinkeljern.
[lenke]
alt4
Sveise en ramme i vinkeljern, som en tavelramme. Deretter sporer du i lecan på hver side og monterer denne rammen i hullet og skruer den fast med lettbetongskruer.
Deretter er det bare å skjære jernet
Viktig er høyden på vinkeljernet, minst 80mm høyt på den horisontale siden, det er den som kommer til å ta belastningen.
Rå som alltid
Nei, balken er ikke kjøpt, bare tanker
Luter mot at det blir en som jeg forsto det alt4, altså ramme med vinkler, der man banker inn en firkant med vinkel på utsiden og som man bolter fast
Bør det holde med å gå inn typ 20 cm i lecan og 10cm i vinklene. Hvileplan ca 15 cm på ytter- og innervegg?
Neste gang du skal ta opp hull i leca...... bor hullsøm så du får inn ditt argeste sagblad til tigersagen. Deretter full gass på sagen og du er klar på noen få minutter. Ja, det ryker som faen.