D09
Hei

Skal lage hull for røykrør gjennom lecavegg (25 cm tykk innervegg)

Hullet kommer til å bli ved veggens slutt mot yttervegg.

Jeg tror ikke veggen er integrert i ytterveggen.

Bjelkelag ligger over lecaveggen.

Hullet blir på ca 170 cm høyde og hullet kommer til å være ca 40 cm bredt og høyt.

Ingen direkte tung belastning ved hjørnet, men jeg lurer på om man gjør noe galt nå?

Hvor mye leca vil du ha igjen mellom hullet og toppen av muren?
Vil det ligge en bjelke rett over hullet?

Hvis svaret er ja på det siste, og det er mindre enn 3 lag med lecablokker igjen, ville jeg sett på avstivning av taket i hullet med jern. For eksempel to vinkelprofiler på 100*100 som er rundt 1200 lange (400mm utenfor hullet) og som monteres innpå resten av veggen.

obs, helt uten kunnskap om å beregne dette og kun med sunn fornuft om å overdimmensjonere når jeg er usikker på konstruksjonsløsningen.

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Hvor mye leca vil du ha igjen mellom hullet og overkanten på muren?
Kommer det til å ligge en gulvregel rett over hullet?

Hvis svaret er ja på det siste, og det er mindre enn 3 lag med lecablokker igjen, ville jeg sett på avstiving av taket i hullet med jern. For eksempel to vinkelprofiler på 100*100 som er rundt 1200 lange (400 mm utenfor hullet) og som monteres inntil resten av veggen.

Obs, helt uten kunnskap om å regne på dette og bare med sunn fornuft om å overdimensjonere når jeg er usikker på konstruksjonsløsningen.
Hullet blir 1500 mm til 1750 mm

Totalhøyden blir 2400, en leca er vel 19 cm høy så ca 3 steiner igjen.

Skal sjekke hvordan bjelkelaget ligger, men det ligger bjelker på veggen iallfall. Kanskje ikke direkte over hullet.

Byggehjernen min henger ikke med på forsterkningen, skal man ha jernene utside rundt hullet eller felle inn oversiden?

Takk for svaret forresten :)

Jeg tenkte meg at du monterer profilene i overkant på hullet.
Med hjelp av en vinkelslip sporer du i veggen så profilen kan skyves inn med vinkelen innover.

En vegg med et rektangulært gittermønster og en horisontal profil montert over. Profilens tverrsnitt vises til høyre.

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
Aha

Rå er du :)

Hvordan gjør man mot ytterveggen?

Siden hullet kommer i linje (/ 90 grader mot som T ) med den?

Sist redigert:
Hva har du for yttervegg? Eller mener du at hullet kommer rett før vinkelen mot den andre ytterveggen?
Kanskje tegn hvor hullet kommer i forhold til veggene.

Jeg utgikk fra et hull midt på en vegg i mitt eksempel.
Om det er et hjørne så hadde jeg gjort på samme måte men boret en L-vinkel med 10mm bor mot innsiden på sideveggen, slik at innsiden av vinkeljernet kan gå gjennom den veggen og få støtte på samme måte.

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Hva slags yttervegg har du? Eller mener du at hullet kommer rett før vinkelen mot den andre ytterveggen? Kanskje tegne hvor hullet kommer i forhold til veggene.

Jeg tok utgangspunkt i et hull midt på en vegg i eksempelet mitt.
Hvis det er et hjørne, ville jeg ha gjort på samme måte, men boret en L-vinkel med 10mm borr mot innsiden på sideveggen, slik at innsiden av vinkelen kan gå gjennom den veggen og få støtte på samme måte.
Er leca, også 25cm som hullet kommer til å være åpen mot.

Pipen står på baksiden av hullet så jeg kommer bare til fra én side.

D09
Håndtegning av konstruksjonsdetaljer med isolering, Lecavegger, innervegg og ytre vegg, med skisser for murstein og noen områder krysset utover.

Ah!
Med leca i veggen slår du ganske lett igjennom et vinkeljern etter å ha boret et par hull i ytterveggen.

Jeg tror at du kunne bore med 25mm betongbor, 1m langt rett inn i det overliggende blokket og støpe fast to armeringsjern 20mm i hullet.
Gitt plasseringen, så burde det ikke være så stor vekt som skal fordeles over hullet fra gulvreglene.

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Ah!
Med leca i veggen slår du rett lett gjennom et vinkeljern etter å ha boret et par hull i ytterveggen.

Jeg tror at du kunne bore med 25mm betongbor, 1m langt rett inn i den overliggende blokken og støpe fast to armeringsjern 20mm i hullet.
I og med plasseringen så burde det ikke være så stor vekt som skal fordeles over hullet fra gulvreglene.
Skal altså forbore hull i ytterveggen og deretter slå inn vinkeljern som går nesten gjennom yttervegg og deretter hviler på motsatt side på innerveggen?

Og armeringen skal være fra taket i hullet og rett opp? :)

Nei, står ingenting direkte ovenfor som belaster heller på det bjelkelaget.

Finns forsåvidt en kamin i nærheten på oversiden men den belaster utenfor hullet (står ca 30 cm foran skorsteinen)
Og trykker ikke direkte ned mot hullet men ca først 30 cm og fremover på veggen.

D09 skrev:
Skal altså forborre hull i ytterveggen og deretter slå inn vinkeljern som går nesten gjennom yttervegg og deretter hviler på motsatt side på innerveggen?

Og armeringen skal være fra taket i hullet og rett opp? :)

Nei, det står ingenting direkte over som belaster heller på det bjelkelaget.

Det finnes forsåvidt en kamin i nærheten på oversiden men den belaster utenfor hullet ( står ca 30 cm foran skorsteinen )
Og trykker ikke direkte ned mot hullet men ca først 30 cm og framover på veggen
Armeringsjernene mente jeg kunne erstatte vinkeljernene iom at det er mot en yttervegg og med lav (sannsynligvis) belastning. Jeg vil nok unngå å anbefale den dog. Det er vanskelig å bore rett inn i veggen og få til hullene bra.

Løsningen med vinkeljern er nok å foretrekke, men litt mer omstendelig å få på plass iom ytterveggen i vinkel.
Borre i ytterveggen med 10mm bor, slå inn vinkeljernene, og får et anlegg i ytterveggen som er like dypt som veggen.

Forresten, skal skorsteinen gå horisontalt gjennom et annet rom før den går ut? Feieren er OK med det?

D09
corre skrev:
Armeringsjernene mente jeg kunne erstatte vinkeljernene iom at det er mot en yttervegg og med lav (troligen) belastning. Jeg vil nok unngå å anbefale den dog. Det er vanskelig å bore rett inn i veggen og få til hullene bra.

Løsningen med vinkeljern er nok å foretrekke, men litt mer omstendelig å få på plass iom ytterveggen i vinkel.
Bore i ytterveggen med 10mm borr, slå inn vinkeljernene, og får et opplegg i ytterveggen som er like dypt som veggen.

Forresten, skal skorsteinen gå horisontalt gjennom et annet rom før den går ut? Feieren er OK med det?
Japp, jodå feieren har besiktiget den i forbindelse med installasjonen av ovnen

Aha, du mente å bore og armere utenfra?

Bør man slå i jernene før man river?

Igjen, du er grym ;)

D09 skrev:
Aha, du mente å bore og armere utenfra?
Yes, stikke inn dem 1m gjennom både yttervegg og innerveggen.
Mest for å hindre nederste raden i å rase. Men jeg tror mer på vinkeljernsløsningen selv.

D09 skrev:
Bør man slå i jernene før man river?
Ja, du skal montere dem før, eller sette støtte i gulvet så det ikke synker når du river.
D09 skrev:
Igjen, du er grym ;)
[/QUOTE]

Takk :o

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
Hva tror du om å kjøre samme prinsipp, men med en liggende innfelt H-bjelke som er ca 17cm bred, hviler ca 15cm inn på yttervegg og 20 på innerveggen?

Satt litt fast på at jeg ikke kommer til på baksiden pga skorstein og flislagt vegg.

Da kunne man hakke ut ca 18 cm, spare ca 7 som holder steinen på plass og skyve inn bjelken og deretter lage hullet under? :)

Nja, jeg er litt anti å bryte opp lecaen. Den er ganske følsom som den er mot trykkbelastninger. Og det er ganske vanskelig å få på plass bjelken i motspenn uten å lage et kjempestort hull.
Har du bjelken allerede? Ellers tror jeg vinkelløsningen er lettere å arbeide med.
Du kan jo sage ut sporene med vinkelsliperen, bore et par hull og så slå inn vinkeljernet fra innsiden av rommet. Da trenger du aldri å angripe dette fra den andre siden.

Alt3, så bruker du et flatjern på veggen som du ikke kan nå, skrudd med lettbetongskruv i den tverrstilte veggen.
I dette sveiser du fast vinkeljernene, så slipper du å risikere å slå ut noe i flisene på den andre siden.
Det blir som et stolpejern da.
Typ dette, men mye større og med vinkeljern.
http://biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Stolpsko-TT-87882/

alt4
Sveis en ramme i vinkeljern, som en bilderamme. Så sporer du i lecaen på hver side og monterer denne rammen i hullet og skrur den med lettbetongskruv.
Deretter er det bare å bile jernet ;)

Viktig er høyden på vinkeljernet, minst 80mm høyt på den horisontale siden, det er den som vil ta belastningen.

• Liker
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.