Mikael_L
Hva du skriver betyr at om jeg vil forsterke med skruvlimmad plyfa så kan jeg i prinsippet like gjerne sette en 200x200 bit på hver side av hulltakingen, bare for å sikre at hele bjelken ikke sprekker opp langs fiberretningen i midten av bjelken ....

At det i prinsippet ikke er noen annen svekkelse som er spesielt alvorlig.

Ja, i prinsippet, så lenge du er på god avstand fra opplagene. Grunnen til å velge plyfa er at det er sterkt og ikke tar så stor plass.

Mikael_L
Tilbakemelding.
Sånn ble det. Hullene ble ikke i midten av bjelkene, men relativt høyt. Men det blir nok bare bedre egentlig, for siden skal jeg skrulim 22mm gulvspon som blir en del og bidrar til konstruksjonen. Så hullene kommer nok ganske nær nøytralplanet uansett.
Akkurat, det blir jo så 12-25mm flytsparkel med 2,5mm nett også, oppå sponet, som vel også bidrar til styrken.

Høres det ut som jeg har hatt en del angst over dette? ;) Men jeg begynner etter hvert å føle at jeg kan sove godt nå.

Jeg har skrulimt, og presset med tvinger osv. 12mm plyfa pbs. Det er ikke konstruksjonsfiner!
Og bjelkene var litt bøyde, noe som gjorde det vanskelig å få det perfekt. Det ble kanskje ikke perfekt.
Men fineren hjelper forhåpentligvis litt, styrker både inertimomentet litt og hindrer splitting litt.
Rørleggerarbeid under gulv med sagflisfylling, viser avløps- og vannrør i byggeprosess. Gulvrammer med spor for rørføring i treverk.

Sist redigert:
  • Liker
Kurtivan og 1 annen
  • Laddar…
Hyggelig med tilbakemelding i slike tilfeller! Det ser svært pent ut og vil sikkert fungere bra. Riktig påpekning om tybgdpunktplanet.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.