Hei. Skal bygge en overetasje på vårt hus. Jeg hadde tenkt å installere en trapp for å komme opp på den andre etasjen. Men ifølge mine målinger vil trappen komme opp midt i en takstol. Finnes det noen mulighet for å avlaste takstolen på en eller annen måte?

Takk på forhånd

Det går å veksle av takstolen, men man trenger å vite mer for å kunne svare ordentlig. Det beste er å la en konstruktør se på det.

Ok takk :)
ja tanken er å ansette noen form av konstruktør.

Hva er prisen i konkurransen? Eller har tråden bare havnet feil :cool:

• Liker
daugaard
  • Laddar…
For å være litt motstrøms:

En erfaren snekker kan ofte vurdere hvordan dette skal gjøres uten konstruktørinnblanding.
Å kappe en enkelt underramme til en takstol, som det her er snakk om,
bør ikke føre til noen problemer.

Jeg tror at det er viktigere at en dyktig snekker gjør jobben med omsorg
enn at en bygningsingeniør beregner lastene.

Mikael_L
Problemet er vel bare å vite om det nå virkelig er en dyktig snekker man tilfeldigvis har ansatt, eller en kløne med velsmurt munndiare ... :)

TS, kan du ikke poste noen bilder eller skisser på hvordan selve problemet ser ut?
Det er jo langt fra sikkert at du får en komplett og garantert løsning, men trolig får du i det minste litt indikasjoner på mulige tiltak og hvor mye avveksling og forsterkning som trengs.
Med den infoen står du sterkere hvis en snekker eller konstruktør viser deg et forslag.

Og velkommen til forumet Marcus.

KnockOnWood skrev:
For å være litt motstrøms:

En erfaren snekker kan ofte vurdere hvordan dette skal gjøres uten konstruktørinvolvering.
Å kappe en enkelt underramme til en takstol, som det her er snakk om,
bør ikke føre til noen problemer.

Jeg tror det er viktigere at en dyktig snekker gjør jobben med omhu
enn at en bygningsingeniør beregner lastene.
Mot-motstrøms: Fordi dette blir endring av bærende konstruksjon skal det sendes en melding til kommunen. Den avgjør om det skal beregnes eller om det kan improviseres.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det er ikke i utakt, men faktisk helt korrekt og i henhold til reglene. Bra å nevne det.

Mange endrer i bærende konstruksjoner uten å bry seg om melding eller å en gang vite at det trengs. Det blir delvis et samvittighetsspørsmål. Det kan også bli trøbbel f.eks. ved et fremtidig salg hvis kjøperen gjør sin sjekk ordentlig og ikke liker at byggetillatelsespliktige tiltak er gjort uten tillatelse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.