Mikael_L
Dette er våre takstoler, og jeg trenger nå å lage hull for avløp i det 220x45 bjelkelaget.

Er det ikke bedre at jeg lager hull der den røde ringen er, enn der den blå ringen er?
Plantegning av takstoler med markeringer; en rød ring og en blå ring viser mulige steder for å lage hull i bjellkelag for avløp.

Mikael_L
Det her ser ut til å bli en affære minioner imellom .. ;)

Ja skal jeg holde meg h*2 ifra opplaget = 440mm så blir det akkurat på den andre siden av støttebenet, slik:
Byggplan med dimensjoner, viser bjælker og støtteben i et takdesign med avstander og målinger markert.

Bøymomentet i bjelken burde dog fortsatt være ganske lavt, så langt fra midten av spennet.

Mikael_L
Jeg kan jo også nevne at det er et 75mm rør det gjelder her (om jeg ikke endrer planene), så typ et 80 hull skal klare seg.

Synes det burde være bedre med hull ifølge første RØDE markering, men har egentlig ingen peiling, men gjelder 2*høyden fra opplaget også denne typen takstol.
Skrev feil farge så endrer.

Sist redigert:
Det er jo en veldig vrien takstol, noe som ikke gjør vurderingen enklere. Jeg ville nok satset på den første blå ringen, så du får litt avstand til støttebenets forankring også. Jeg tror at det er skjærspenninger man er bekymret for i tre-veilederen. Deretter kunne du forsterket området rundt hulltakningen ved å sette spikerplater på begge sider som du har laget 80 mm hull i på midten.

Lurer på om ikke din opprinnelige blå markering er best likevel. Med forsterkninger av 18 mm plyfa på begge sider av bjelken.

Har du noen konstruktør du kan rådføre deg med?

Mikael_L
Jeg tenkte uansett å forsterke takstolen før hulltakingen, better be safe than sorry, helt enkelt.
Skruvlim 12-18mm konstruksjonsfiner på hver side, eller noe slikt, før hulltakingen.

Men etter det vi hittil har kommet fram til i denne tråden så begynner jeg å helle mot å ta hullet ca 50 cm bort fra støttebenet, omtrent ved den grønne ringen.
Takstolens konstruksjonstegning med grønn ring som markerer et område omtrent 50 cm fra støttebjelken, stedet for planlagt hulltaking.

Den grønne ringen blir nok bra. K-plywood er selvsagt lettere å håndtere enn spikerplate, selv om det bygger mer.

Om man legger en 45*220 med skikkelig overlapp som limes og spikres bør du kunne ta hull stort sett hvor du vil.

Mikael_L
Hei hei.

Jeg holder på med hullene mine akkurat nå.

Nå blir de ca 90-100 cm fra opplegget, jeg tror at jeg har lært meg litt mer nå om denne vanskelige kunsten.
Mye fra denne tråden, der bl.a seniorkonsult fikk meg til å tenke litt ekstra og sjekke opp litt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerdragning-tvaers-bjaelklag.305965

Så nå unngår jeg både midten av spennet (der bøyekreftene er størst) og helt nær opplegget der skjærkreftene i bjelken er størst.

8 meter bjelkelag, midtopplegg, ca 4 meter effektiv spennvidde på begge sider.
Hullet ca 1 meter inn fra endefeste.

Lurer på om jeg tør å lage et 80mm hull midt i, helt uten ekstra forsterkning?
Nå holder jeg på å skru og lime 12mm plywood, men det tar jo sånn tid. :)

Hvilken var bjelkens høyde?

Mikael_L
45x220 cc600 er bjelkelaget. Jeg har krysskullet midt i spennet, men det tror jeg ikke er noe man kan tilgodegjøre seg noe av.

Jeg tenker for øvrig ikke meg klinker, men plastmatte. Men kommer likevel til å støpe en >13mm kake flytsparkel med nett i, på det skrulimede gulvgipset for å få riktig fall mot sluket.

Nei, krysskolvningen har bare effekt på svikten (marginal sådan). Om det er bra virkeskvalitet, tettvokst, kvistfritt og fibrene parallelle med kantene, tror jeg det går bra å bore midt i. Det er jo ikke et holdfasthetsproblem egentlig, siden bjelkens yttröghetsmoment påvirkes veldig lite av hullet, uten det er risikoen for sprekkdannelse som er den største trusselen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.