Synes det burde være bedre med hull ifølge første RØDE markering, men har egentlig ingen peiling, men gjelder 2*høyden fra opplaget også denne typen takstol.
Skrev feil farge så endrer.
Det er jo en veldig vrien takstol, noe som ikke gjør vurderingen enklere. Jeg ville nok satset på den første blå ringen, så du får litt avstand til støttebenets forankring også. Jeg tror at det er skjærspenninger man er bekymret for i tre-veilederen. Deretter kunne du forsterket området rundt hulltakningen ved å sette spikerplater på begge sider som du har laget 80 mm hull i på midten.
Jeg tenkte uansett å forsterke takstolen før hulltakingen, better be safe than sorry, helt enkelt.
Skruvlim 12-18mm konstruksjonsfiner på hver side, eller noe slikt, før hulltakingen.
Men etter det vi hittil har kommet fram til i denne tråden så begynner jeg å helle mot å ta hullet ca 50 cm bort fra støttebenet, omtrent ved den grønne ringen.
45x220 cc600 er bjelkelaget. Jeg har krysskullet midt i spennet, men det tror jeg ikke er noe man kan tilgodegjøre seg noe av.
Jeg tenker for øvrig ikke meg klinker, men plastmatte. Men kommer likevel til å støpe en >13mm kake flytsparkel med nett i, på det skrulimede gulvgipset for å få riktig fall mot sluket.
Nei, krysskolvningen har bare effekt på svikten (marginal sådan). Om det er bra virkeskvalitet, tettvokst, kvistfritt og fibrene parallelle med kantene, tror jeg det går bra å bore midt i. Det er jo ikke et holdfasthetsproblem egentlig, siden bjelkens yttröghetsmoment påvirkes veldig lite av hullet, uten det er risikoen for sprekkdannelse som er den største trusselen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.