Hei

Skal installere FTX og holder på å fjerne tilluftsventiler, og da ser jeg at det ene hullet var tatt i bjelken over vinduet. Hullet er 110mm i diameter og sitter 160mm fra regel på venstre side der bjelken begynner. Bjelken er 50mm tykk og 220mm bred.

Nå til min fundering. Bør jeg på noen måte forsterke bjelken, eller vil den klare seg? Vi har ingen overetasje, det er tak med takstoler ovenfor.

• Hull i bærende trebjelke med 110 mm diameter for ventilasjon, omgitt av isolasjon og andre treverk over et vindu.
  • Stige i rom, ventilasjonshull over store vinduer, delvis synlig bærende bjelke bak fjernet veggpanel. Lampelys ovenfra, arbeid pågår.
Spiller vel ingen rolle. Hullet har vel vært der siden huset ble bygget, for øvrig veldig liten påkjenning så nær opplaget for bjelken.

Takk for svaret GoC. Ventiler ble installert for et par år siden og før vi kjøpte. Så de har ikke vært der siden huset ble bygget. Men for øvrig ser det ok ut? Jeg selv resonerer slik at hullet er i midten (vertikalt) av bjelken. Hadde det vært i nedre kanten da var det kanskje mer aktuelt med forsterkning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.