Vi er i startgropene for å installere et nytt ventilasjonsaggregat og bygge ut systemet for også å dekke underetasjen, siden ventilasjonen der ikke er tilstrekkelig for øyeblikket. Jeg prøver å gi et bilde av hvordan det ser ut i dag.

Sokkeletasjehus fra 1985. Vi har dessverre få tegninger.
Kjellervegger i klinkerbetongelement (ifølge tegning) og bjelkelag mellom etasjene er muligens det samme, begge disse elementene er veldig seige å bore i, føles som vanlig betong. Totalareal omtrent 280-300 kvm.

I overetasjen finnes det i dag tilluftsventiler i soverom, stue, gang, klesskap og avtrekksventiler i bad, WC, dusj, vaskeri, kjøkken, dette mates via kanaler på loftet, samt en separat takvifte til avtrekkshetten.

I kjelleren er det en paxvifte i badet, avtrekksvifte på kjøkken (kullfilter) og friskluftsventiler i fasaden, type (TLF98).
Det er også en større avtrekkshette i garasjen med en kanalvifte, brukt ved bryggeridrift og et grunnventilasjonsnivå ellers for å ventilere vaskerom, garasje og teknisk rom.

Planen nå er å ha et ventilasjonsaggregat som forsyner begge disse etasjene plassert i kjelleren sammen med de øvrige hussystemene.
Og da trengs det noen nye gjennomføringer, noe som leder til mine bekymringer.
Tanken er at uteluft og avtrekksluft skal hentes i en kombihett på fasaden, dimensjon 200.
Til-/fraluft til underetasjen med 160 som går over til en 125 for boligdelen og en for garasjedelen.
Til overetasjen er tanken to sett med fire 160-rør.

Å bore med kjernebor og trekke kanaler har jeg gjort tidligere, så det er ikke et problem, men om jeg kan bore eller ikke uten at det blir for store konsekvenser for bæreevnen, der er jeg usikker.

Er det noen som kan se på en tegning om det finnes en mulighet for at det går eller ikke? Jeg legger ved en tegning.

• En plantegning av et hus med markerte rør- og ventilasjonskanaler i ulike farger og dimensjoner.
B Björnhuvudet skrev:
Vi er i startgropene for å sette inn et nytt ventilasjonsaggregat og bygge ut systemet for også underetasjen, siden ventilasjonen der ikke strekker til i dagens situasjon.
Jeg prøver å gi et bilde av hvordan det ser ut i dag.

Sokkelhus fra 1985. Vi har få tegninger dessverre.
Kjellervegger i klinkerbetongelementer (ifølge tegning) og dekker mellom etasjene er kanskje det samme, begge disse elementene er veldig seige å bore i, føles som vanlig betong. Total areal omtrent 280-300 kvm.

I overetasjen finnes det i dag tilluftsventiler i soverom, stue, gang, walk-in closet og avtrekksventiler i bad, wc, dusj, vaskerom, kjøkken som betjenes via kanaler på loftet, og en separat takvifte til kjøkkenviften.

I kjelleren sitter det en pax-vifte på bad, kjøkkenvifte (kullfilter) og friskluftsventiler i fasade type (TLF98).
Det er også en større kjøkkenvifte i garasjen med en kanalvifte, brukes ved bryggeri og har en grunnstrøm ellers som ventilerer vaskerom, garasje og teknikkrom.

Nå er tanken å ha et ventilasjonsaggregat som forsyner begge disse etasjene plassert i kjelleren sammen med øvrige hussystemer.
Og da trengs litt nye gjennomføringer, noe som fører til mine bekymringer.
Tanken er at uteluft og avluft skal hentes i en kombihette på fasaden dimensjon 200.
Til-/fraluft til underetasjen med 160 som går over til en 125 for boligdel og en for garasjedelen.
Til overetasjen er tanken to-fire 160 rør.

Bore med kjernebor og trekke kanaler har jeg gjort tidligere, så det er ikke et problem, men om jeg kan bore eller ikke uten at det får alt for store konsekvenser for styrken, der går jeg i stå.

Er det noen som kan se på en tegning om det er en mulighet for at det går eller ikke? Legger ved en tegning.
Jeg ser at jeg har lagt den feil, vet ikke hvordan jeg flytter den

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.