Vår kamin står montert på et "frimerke" av skiferplater. Bjelkelaget er av trestolper over en pilarfundament. Mellom kaminens bakside og veggen er det ca 15 cm. Nå har jeg til hensikt å dra en ventilasjonskanal fra pilarfundamentet. Å lage hull i flisbelegget føles ikke helt ukomplisert. Hvilken metode foreslår dere?
- Finnes det en passende 105mm hullsag som klarer oppdraget? (vannkjøling er utelukket)
- Er det bedre å bore flere små hull i ring? Hva bør jeg da ha for bor?
/David
- Finnes det en passende 105mm hullsag som klarer oppdraget? (vannkjøling er utelukket)
- Er det bedre å bore flere små hull i ring? Hva bør jeg da ha for bor?
/David
Du bør kunne leie/låne en (diamant)hullsag/kjernebor i passende dimensjon der du kjøper fliser/klinker.
Man trenger ikke å sprøyte mye med vann, det holder at det er litt vått (blomstersprøyte) og borre med skrudriller på lav hastighet så unngår du å brenne diamantkjerneboren.
Så gjorde jeg iallfall når jeg skulle lage hull i granittplater.
Man trenger ikke å sprøyte mye med vann, det holder at det er litt vått (blomstersprøyte) og borre med skrudriller på lav hastighet så unngår du å brenne diamantkjerneboren.
Så gjorde jeg iallfall når jeg skulle lage hull i granittplater.
Kult at du spør. Vi har nettopp laget fem hull gjennom skiferplater, og vi prøvde et antall varianter - som billige diamant-hullsager og betonghullsager fra Jula. Det fungerte så der...
Til slutt fikk jeg tak i en slik hullsag:
http://katalog.toolstore.se/webspee...at_bid=V15&dokid=5199611&katnr=2&katsektnr=61
Det fungerte utmerket. Ja, sagen ble ødelagt etter fire hull (2-4 cm tykke skiferplater), men heldigvis var det når hullsagen gikk gjennom det siste hullet at hardmetallstiften ble slått av fra hullsagen.
Holderen til hullsagen kan kjøpes på Biltema - same same, men mye billigere!
Et tips: Kjør uten sentrumbor. Lag i stedet et hull i en planke (diameter 105 mm) og bruk den som styring for hullsagen. Alternativt borer du først med en slagbormaskin (UTEN SLAG!) i samme dimensjon som sentrumboret til hullsagen.
Skifer er ganske mykt (relativt til andre steinmaterialer).
OBS! Kjør med LAVE omdreininger. Vi brukte en spesiell lavgiret bormaskin. Kjører du med vanlig bormaskin på lave omdreininger, anbefaler jeg at du kjenner etter så ikke maskinen brenner opp. De liker sjelden kombinasjonen av lave omdreininger og høy belastning over lang tid.
Til slutt fikk jeg tak i en slik hullsag:
http://katalog.toolstore.se/webspee...at_bid=V15&dokid=5199611&katnr=2&katsektnr=61
Det fungerte utmerket. Ja, sagen ble ødelagt etter fire hull (2-4 cm tykke skiferplater), men heldigvis var det når hullsagen gikk gjennom det siste hullet at hardmetallstiften ble slått av fra hullsagen.
Holderen til hullsagen kan kjøpes på Biltema - same same, men mye billigere!
Et tips: Kjør uten sentrumbor. Lag i stedet et hull i en planke (diameter 105 mm) og bruk den som styring for hullsagen. Alternativt borer du først med en slagbormaskin (UTEN SLAG!) i samme dimensjon som sentrumboret til hullsagen.
Skifer er ganske mykt (relativt til andre steinmaterialer).
OBS! Kjør med LAVE omdreininger. Vi brukte en spesiell lavgiret bormaskin. Kjører du med vanlig bormaskin på lave omdreininger, anbefaler jeg at du kjenner etter så ikke maskinen brenner opp. De liker sjelden kombinasjonen av lave omdreininger og høy belastning over lang tid.
Sist redigert:
Klikk her for å svare