8.701 lest ·
37 svar
9k lest
37 svar
Hull til krypkjeller
Ja det får gå i verste fall å ta det utenfra, men jeg unngår det i det lengste.
Tusen takk for bildene! Ser veldig fint ut, bra å se hvordan det ser ut.
Ja jeg har lest den tråden men ifølge svar i denne tråden så kan man ikke gjøre det for da undergraver man bjelkelaget?
Tusen takk for bildene! Ser veldig fint ut, bra å se hvordan det ser ut.
Ja jeg har lest den tråden men ifølge svar i denne tråden så kan man ikke gjøre det for da undergraver man bjelkelaget?
Etter å ha lest tråden så snakket jeg med en hulltaker som jeg har samarbeidet med en stund og nevnte ditt bekymmer, han sa at "nedganger i erge-bjelkelag det har vi gjort i 30 årR rqx skrev:
Da jeg har igjen tegninger i original så tenkte jeg at det kan være nyttig lesning!R rqx skrev:
Der står hvilken type avveksling du trenger for hulltakningen om du gjør det innenfra.

Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Jeg antar at garasjeplaten har kantforsterkning med en armert vott, kanskje 30 cm høy. Deretter skal du også gjennom torpargrunnveggen (uansett). Hvis du lager hull et annet sted i veggen mot hagen, er det jo "bare" murveggen å lage hull i. Tiltak for å styre bort overflatevann mot muren må tas.R rqx skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med tilgang til originaltegninger finnes det jo forutsetninger for å gjøre en kontrollert hulltaking. Arbeidet med å avveksle gjenværende platedeler er dog ikke helt ukomplisert. Selv med disse forutsetningene gjenstår risikoen for at hulltakingen havner uhensiktsmessig i forhold til planløsningen. Arbeid med å frakte ut materiale fra krypkjelleren via et hull i bjelkelaget er knapt ideelt.
Takk for bildene, nyttig informasjon
Takk så forstår jeg!
Vi får håpe at jeg får original tegninger når vi får tilgang til huset så vi kan gjøre en riktig vurdering, vi har fotografert ned så det ser ut til å være bra miljø men vil kanskje ha en fuktmåler samt installere ventilasjon/avfukter. Kanskje plastmatte også.
Takk så forstår jeg!
Vi får håpe at jeg får original tegninger når vi får tilgang til huset så vi kan gjøre en riktig vurdering, vi har fotografert ned så det ser ut til å være bra miljø men vil kanskje ha en fuktmåler samt installere ventilasjon/avfukter. Kanskje plastmatte også.
Høres bra ut det. Kan man regne med at den støpte platen over ikke har noen bærende funksjon? Eller pleier den å fordele ut laster ut til kantene?R rqx skrev:
Klikk her for å svare