R rqx skrev:
Skulle det være bedre å ta opp en hel kassett enn å lage et hull i en, hvordan henger det sammen?
Tar du opp en hel kasett, erstatter du den med noe som har et mindre hull i seg, men som er utformet slik at den holder likevel. Lager du hull i en kassett, risikerer du at den kollapser.
Jeg synes imidlertid ikke ideen med å ta opp en hel kassett er særlig realistisk.

J justusandersson skrev:
Tar du opp en hel kassett erstatter du den med noe som har et mindre hull i seg, men som er utformet sånn at den holder allikevel. Tar du hull i en kassett risikerer du at den kollapser.
Jeg synes dog ikke ideen med å ta opp en hel kassett er særlig realistisk.
Nei, det er ikke realistisk, men jeg ville vite så jeg forstod. Det burde jo finnes måter å lage hull i ettertid i prefabrikkerte elementer, forsterke hullet eller noe sånt tenker man.

R rqx skrev:
Det burde jo finnes måter å lage hull i etterkant i prefabrikkerte elementer, forsterke hullet eller noe synes man
Da må man produsere et nytt element, med armering som tar hensyn til hullet, ellers holder det ikke.

Jeg bor i et hus på erge-bjelkelag bygget 1967!
Inngangen til krypkjelleren er gjennom grunnmuren i garasjen der også fyrrommet er!
Har du noe garasje eller bod så ta det den veien.

Er krypkjelleren fuktig så vil det garantert lukte rumpe til du får orden på den, noe som kan ta tid.

Hei, garasjen er på plate i tilknytning til huset så da må jeg gå ned i platen først. Det blir et skikkelig stort og dypt hull å lage

Jeg tror ikke krypkjelleren er så fuktig akkurat nå, men syllene hadde fuktighetskvoten på 18% så vil forebygge dette

R rqx skrev:
Hei, garasjen er på plate i tilknytning til huset så da må jeg gå ned i platen først. Det blir et veldig stort og dypt hull å lage

Jeg tror ikke krypkjelleren er så fuktig akkurat nå men bunnsvillene hadde en fuktighetskvote på 18% så vil forebygge dette
Slik ser luken ut ned til min krypkjeller!
Jeg har båret ut sikkert to tonn byggrester med mugg og sopp.... Så jeg er glad for at nedgangen ikke er i bolighuset.
Kjellerrom med rørsystem og lagrede byggematerialer, inkludert sekker med produkter ved siden av en stige.

Ah! Ser bra ut jo, men kan man lettere ta hull i en plate på mark enn i et erge bjelkelag da antar jeg? Jeg kunne gjøre det i garasjen da kanskje

Enklest er vel å lage et hull utenfra? Skal du lage hull fra garasjen må du jo først pigge bort platen der minst 60x60cm og så komme deg gjennom grunnmuren?
Er det gulvvarme i garasjen så blir det vanskelig...

Hulltaking i en plate på mark er ukomplisert sammenlignet med hulltaking i et ergebjälklag, om det ikke finnes gulvvarme selvfølgelig.

Det er sikkert enklest utenfra men vi har liten hage så foretrekker nok i garasjen men må tenke på det så klart. Det er ingen gulvvarme der. Hva skal man tenke på ved hulltaking i platen? Ingenting? Og i krypkjelleren er det bare å lage et hull hvor som helst?

Lag en liten brønn/kasun på utsiden og lag hull i veggen. Utføres slik at vann ikke renner inn. Kontakt bjelkelagsleverandør/konstruktør. Å lage hull i garasjens betongplate og deretter i kantbalken (som er tykk/høy) og deretter i torpmuren ville jeg ha glemt med en gang. For øvrig SKAL en steingrunn være tilgjengelig!

Forklar gjerne hvorfor jeg vil ta hull i en kantbalk om jeg går ned gjennom garasjeplaten, men om jeg går utenfra så er det ikke noe problem lenger?

Hvorfor er et problem utenfra? Du kan sikkert skjule åpningen med diverse smarte hage krusiduller.

Sånn er min nedgang bygd!
Nedgang under bygging med betongvegger og mørk stienbunn, ledning synlig langs veggen i et delvis opplyst område. En hjemmelaget nedgang med betong og mursteiner, ved siden av en avfukter og kobberrør.

• Liker
HunterMartin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.