Hei Byggahus,

Har lest mye her på forumet de siste årene, men ikke bidratt hittil, blir endring nå.

Bor i et hus bygget i 1938 i Midt-Norge. Kjellervåning med støpte vegger, grove steiner innblandet og selve bindemiddelet er veldig lyst, kalkholdig? Pussen på kjellerytterveggen har nå fått skikkelig juling etter en fuktansamling i hjørnet på huset. Dette er utbedret, og jeg tenkte å ta tak i sprekkene på kanten før det ble verre. Mye med bom der pussen kunne fjernes. Pussen er grå og hard, så dessverre har man nok brukt noe med ganske mye sement når man sist pusset om :( På enkelte steder er det tennisballstore hull i den støpte grunnmuren, jeg antar at vann har tatt seg inn i og med fuktigheten og sprekkene, og at det har tæret på grunnen. Det ser ut til å være lokalt, så jeg tenkte bare å fylle det inn, muligens bore inn noen mindre armering der det er som verst. Men det er helt uklart for meg hvilken type mørtel jeg skal bruke direkte på betongen og steinen i de dypeste hullene.. Tror dere man ødelegger grunnen med en A-mørtel? Kanskje hydraulisk kalk? Jeg tenker lengst inn, selve pussen tenkte jeg å avslutte med noe kalkholdig eller i høyden kanskje C-mørtel. Skadene er litt over bakkenivå (sokkelen er ganske høy) og fukten skal ikke være et problem lenger. Tar et bilde ved anledning.

Takknemlig for deres tanker!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.