Hei!

Holder på å planlegge en støttevegg og innser nå at jeg må bygge den litt høyere enn planlagt på ett sted. Bygger med steinen Topaz fra S:t Eriks som anbefaler maks høyde 60 cm som støttevegg. Høyden blir 60 cm på den avrundede delen av støtteveggen i bildet, men på den rette delen, som er vinkelrett mot runde, må den bli opp mot 1 meter! Tegning av en støttemur med rundet seksjon og rett seksjon, begge i forskjellig høyde og laget av murstein. Grå flate på toppen.

Har dessverre allerede kjøpt det meste av mursteinen, og å bytte stein er ikke et alternativ. Det skal nevnes at alt materiale bak muren er drenerende materiale, altså ingen jord i det hele tatt på minst 10 meter bakover, noe som burde forebygge telehiv i hvert fall?

Så nå er spørsmålet;

Er det helt kjørt å få til den delen til tross for anbefalt maks høyde 60 cm??

Hva er mine alternativer? Støpe såle? Geonett? Fuge steinen med tynnfugemørtel? Støpe fast armeringsjern i mursteinen med kjemisk anker og betongklump bak? Armere mursteinen på høyden? På lengden?

Kom med deres sprøeste og beste ideer!!

// Jimpa

Sist redigert:
Hvis du lar steinmuren begynne på 40 cm høyde, så blir det jo bare 60 cm.

Jeg mener da ikke bokstavelig. Men hvis du lar noe annet stå for støtten de første 40 cm. Typstøpe en betongmur eller L-støtte, som du kler inn med din stein, som deretter får fortsette opp til endelig høyde.

H hempularen skrev:
Om du lar steinmuren begynne på 40cm høyde så blir det jo bare 60 cm.

Jeg mener da ikke bokstavelig. Men om du lar noe annet stå for støtten de første 40 cm. Typ støp en betongmur eller L støtte, som du kler inn med din stein, som deretter får fortsette opp til endelig høyde.
Det høres ut som vi er noe på sporet.
Noen ting som jeg tenkte på bare:

Med bekledning antar jeg at du mener at jeg forankrer en murstein ytterst på den støpte muren?

Bekledningen skal jo gå i linje med øvrige muren, hvilket betyr at muren kommer til å hvile ytterst på "bekledningen", klarer den det tro?

10% av muren skal jo være under jord. Er ikke det til som en støtte nederst? Kan man løse det ved å støpe en klakk i sålen på betongmuren?

R
Du kommer ikke til å ha noe jord eller annet bak, så noen telehiv kommer det ikke til å bli, anbefalingene er for om det er jord som blir våt med frysing bak som følge, da presses muren ut, tar noen år men kommer til å gjøre det. Det viktigste er at det finnes en stabil bunn som den står på, det er der den kommer til å kunne kalve, sørg for at det er ca 0,5 stumt utenfor muren. En 10 cm tykk betongsåle med et par jern i, gjerne 0,5 inn på baksiden også, som heller litt innover, det blir da en L-profil med dobbel fot, den kommer ikke til å røre seg. Med fordel et duk eller platon bak så alt ev. vann går bort fra den, kan synes å være litt overkurs, med bunnen men vil du ikke gjøre om så tenk etter.

R rävlyan skrev:
Du kommer inte att ha någon jord eller annat bakom , så någon tjälpress kommer det inte att bli ,
rekommendationerna är för om det är jord som blir blöt med frysning bakom som följd , då pressas
muren ut , tar några år men kommer att göra det
Det viktigaste är att det finns en stabil botten som den står på , det är där den kommer att kunna
kalva , se till att det finns ca 0,5 stumt utanför muren
En 10 cm tjock betongsula med ett par järn i, gärna 0,5 in på baksidan med , som lutar lite inåt , det blir då en L-profil med dubbel fot , den kommer inte att röra sig
Med fördel en duk eller platon bakom så allt ev. vatten går bort från den , kan tyckas vara lite överkurs ,
med botten men vill du inte göra om så tänk till
Det låter bra att det är bra förutsättningar bakom muren så att jag slipper tjälpress.

Menar du att jag kan bygga muren så högt (1 meter) iom detta?
Alltså om jag gjuter sulan du beskrev?
Är inte riktigt med hur den blir en l-profil?
Som jag förstår din beskrivning så är det en 10 cm tjock sula som är bred så att den kommer ut 50cm utanför muren och gärna 50cm innanför också. Men ”klacken” som finns i en l-profil är jag inte riktigt med på hur du menar...

R
Du skal ifølge deg ha drenerende masser bak og ikke jord, da er du klart på rett side.
En L-profil har bare en plate på innsiden etter min mening altfor kort, for at den ikke skal stikke ut på framsiden og den skal da holde igjen med massene på innsiden som presser ned den delen, noen ganger er ikke det nok da det for det meste er jordmasser som legges der, det kan bli tele bak, katastrofe for en L-profil den kommer til å skyte ut hele greia etter noen år.., kanskje mååånga år, men den kommer.
Så det med å ha en fot som går ut på framsiden og baksiden og er ca 20-30 cm under mark øker holdfastheten mot å kalve med ca 90%, sikker kan man aldri være, men nesten.
Klakkene på steinen med et luftig mellomrom, beskyttes da av en duk eller platon så det ikke kan bli tele bak, normalt for L-profil er et drenerende lag på ca 30 cm knust bak og duk mot jord.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.