De L-listene jeg finner i handelen er dessverre avrundet. Jeg har en håndoverfres liggende men tror ikke den kan hjelpe meg, eller? Jeg må på en eller annen måte feste listen for deretter å gå over med fresen. Vet ikke om distansehjelpemiddelet kan stilles så tett som denne lille listen. Jeg har knapt brukt håndoverfresen så vet ikke helt hvordan den kan komme til nytte i dette tilfellet.

Jeg kan ikke slipe eller høvle for hånd da jeg må ha høy presisjon, samt gjøre ganske lange lengder. Tips? (Det finnes tavel-lister å kjøpe men disse er så dyre at det ikke er et alternativ)

En hvit L-list med avrundede kanter, laget av tre med synlig årringmønster. Rød linje viser del av listens form og vinkel.

Du har ikke tilgang til en klyvsag? Da kan du i så fall legge den oppe på en planke eller regel så den hviler over kanten på regelen/planken og kløyve både listen og regelen/planken. Da kommer bladet ovenfra og ned i den hvitmalte siden og burde ikke slå ut noen fliser. Det blir nok veldig vinglete å frese noe som er så smalt dessverre.

• Liker
Hep
  • Laddar…
Vil du ha et rett kutt der du har tegnet den røde linjen? Jeg ville ha prøvd med bordsagen eller tretykkelseshøvlen, selv om det kanskje er vanskelig å få biten til å ligge som den skal når den går gjennom høvlen. Bordsagen burde gå smidig om den skjærer pent nok.

Dracula Dracula skrev:
De L-lister jeg finner i handelen er dessverre avrundede. Jeg har en håndoverfres liggende, men tror ikke den kan hjelpe meg, eller? Jeg må på et vis feste listen for så å gå over med fres. Vet ikke om distanse-hjelpemiddelet kan stilles så tett som denne lille listen. Jeg har knapt brukt håndoverfresen, så vet ikke helt hvordan den kan komme til bruk i dette tilfellet.

Jeg kan ikke slipe eller høvle for hånd da jeg må ha høy presisjon, samt lage ganske lange lengder. Tips? (Det finnes tavel-lister å kjøpe, men disse er så dyre at det ikke er et alternativ)

[bilde]
Du får feste listen på en eller annen planke eller lignende, for eksempel med dobbeltsidig tape.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.