Tegner akkurat nå et hønsehus med bur. Høyden på gården er to meter, arealet på gården er 1,5x2 meter og hønsehuset er på 1,5x1 meter. Den skal bygges av blant annet 70x70mm lekter som sitter i jordankre. Vurderer hvordan man best lager en enkel dør (grønn) til en bur (ståhøyde) og hvordan man best stabiliserer lekter til hønsegården, hva tror dere om kabel og vantskrue?

På det store og hele er jeg ute etter en økonomisk konstruksjon som er rimelig stabil.

Tar gjerne imot tips.
 
  • 3D-modell av hønsehus med ramme i 70x70 mm stolper. Grønn dørmarkering og oransje kabelveiledning for stabilisering vist.
B
Jeg pleier å bruke terrassebord som ramme til døren. Noen ganske tynne dimensjoner, typ 22x95. Legger to bord parallelt med hverandre. Fester et pussnett med stiftepistol i terrassebordene, bredden på nettet tilpasses dørens ønskede bredde.

I topp/bunn av døren fester man et terrassebord i de andre terrassebordene, i 90 graders vinkel.

Døren hengte jeg opp i stolpene med vanlige hengsler for utendørsbruk.
Kastekrok for lukking av døren.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...eslag/haspar-och-excenterlas/kasthake-316460/
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/hakgangjarn/hakgangjarn-316416/
https://www.biltema.se/bygg/murning...S5AUKaHhV3aWYEsjRVji6edEl_yveP-BoCJdgQAvD_BwE

Det er vel egentlig nettet som er dyrt hvis man kjøper en hel rull, men det brukte jeg for å dekke resten av buret, og i andre prosjekter.
 
B
3 kvadrat utebur? Oj, det var knapt...
 
B BSOD skrev:
3 kvadrat utebur? Oj, det var knapt...
Er det? Hva er anbefalt for 4 høns? Jeg tenkte de skal løpe fritt utenfor buret for det meste. De får gå inn i buret på kvelden når vi ikke har tilsyn.
 
Ö ÖronMüsli skrev:
Er det? Hva er anbefalt for 4 høner? Jeg tenkte de skal løpe fritt utenfor buret for det meste. De får gå inn i buret på kvelden når vi ikke har tilsyn.
Jeg vet ikke hva som er anbefalte mål, men jeg har slekt som har høner og de siste årene har det ved flere anledninger vært forbudt å slippe ut hønene pga. herjende fugleinfluensa, så regn med at de kan bli "innestengt" i buret i måneder i strekk, ikke bare over natten...
 
De normer som finnes er tilpasset etter hønserier. Det er hensiktsmessig å ligge et godt stykke over de tallene for små besetninger.
 
  • Liker
ÖronMüsli
  • Laddar…
Vil du gjøre det økonomisk så lag en rund(-ish) bur.
Da koster for eksempel to meter ekstra nett ikke så mye, men det blir betydelig mye areal og det spesielt med en rund form.
 
  • Liker
ÖronMüsli
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vil du gjøre det økonomisk så lag et rundt(-ish) bur.
Tror dere man kan bruke PEM rør for å få den helt rund?
 
  • Tegning av en rund struktur med bemerkning "PEM rør?" og tilkoblede gafler og papir.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.