Tegner akkurat nå et hønsehus med bur. Høyden på gården er to meter, arealet på gården er 1,5x2 meter og hønsehuset er på 1,5x1 meter. Den skal bygges av blant annet 70x70mm lekter som sitter i jordankre. Vurderer hvordan man best lager en enkel dør (grønn) til en bur (ståhøyde) og hvordan man best stabiliserer lekter til hønsegården, hva tror dere om kabel og vantskrue?
På det store og hele er jeg ute etter en økonomisk konstruksjon som er rimelig stabil.
Tar gjerne imot tips.
På det store og hele er jeg ute etter en økonomisk konstruksjon som er rimelig stabil.
Tar gjerne imot tips.
Jeg pleier å bruke terrassebord som ramme til døren. Noen ganske tynne dimensjoner, typ 22x95. Legger to bord parallelt med hverandre. Fester et pussnett med stiftepistol i terrassebordene, bredden på nettet tilpasses dørens ønskede bredde.
I topp/bunn av døren fester man et terrassebord i de andre terrassebordene, i 90 graders vinkel.
Døren hengte jeg opp i stolpene med vanlige hengsler for utendørsbruk.
Kastekrok for lukking av døren.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...eslag/haspar-och-excenterlas/kasthake-316460/
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/hakgangjarn/hakgangjarn-316416/
https://www.biltema.se/bygg/murning...S5AUKaHhV3aWYEsjRVji6edEl_yveP-BoCJdgQAvD_BwE
Det er vel egentlig nettet som er dyrt hvis man kjøper en hel rull, men det brukte jeg for å dekke resten av buret, og i andre prosjekter.
I topp/bunn av døren fester man et terrassebord i de andre terrassebordene, i 90 graders vinkel.
Døren hengte jeg opp i stolpene med vanlige hengsler for utendørsbruk.
Kastekrok for lukking av døren.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...eslag/haspar-och-excenterlas/kasthake-316460/
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/hakgangjarn/hakgangjarn-316416/
https://www.biltema.se/bygg/murning...S5AUKaHhV3aWYEsjRVji6edEl_yveP-BoCJdgQAvD_BwE
Det er vel egentlig nettet som er dyrt hvis man kjøper en hel rull, men det brukte jeg for å dekke resten av buret, og i andre prosjekter.
Jeg vet ikke hva som er anbefalte mål, men jeg har slekt som har høner og de siste årene har det ved flere anledninger vært forbudt å slippe ut hønene pga. herjende fugleinfluensa, så regn med at de kan bli "innestengt" i buret i måneder i strekk, ikke bare over natten...Ö ÖronMüsli skrev:
De normer som finnes er tilpasset etter hønserier. Det er hensiktsmessig å ligge et godt stykke over de tallene for små besetninger.
Klikk her for å svare

