Hei, er i gang med å skru opp hyller som bæres opp av konsoller.

Veggmateriale: 12mm plywood + perlestaff 15mm. Trenger skruer med liten forsenket hode, tenkte da å bruke 4,2 x 75 rustfrie terrassebordskruer som jeg har liggende. Hyllene med innhold veier vel 20 kg, men det blir 8 skruer, så det skal fungere med margin i normale tilfeller. Men jeg legger merke til at gjengene er mer glisne på terrassebordskruene. Holder de tilstrekkelig bra til dette formålet, eller bør man bruke vanlige treskruer?

Tja - det vil vel holde med margin om vettig skrudd inn så å si - momentet nedover fra hyllens vekt og belastning må forankres i vegg "både høyt og lavt" så å si - så lenge dette gjøres vettig vil det holde med margin ... den glisnere gjengen vil ikke påvirke dette annet enn marginalt ... rustfritt er jo dessuten sterkere enn vanlig "bondetreskrue" ... .

Ok, burde jo være greit. Det er ikke veldig glisne gjenger, men terrassekrue er jo litt tynnere sammenlignet med treskrue i tilsvarende lengde, og så har de vel ikke samme krav til holdfasthet kanskje når de brukes for terrasse mot gulvregel, derfor min fundering...

/A

75 lang? vil det være noen gjenger som sitter i panel + plate, ellers går det like bra med spiker.
Protte

Herregud, 12mm plater och 15 mm heltre. Du kan sikkert sette et akvarium på den hyllen (forutsatt at hyllen og konsollene holder).

Det var dem jeg hadde med liten skalle (skruen skal inn akkurat i en snekkerdetalj i konsollen osv., vil ikke sparkle over).

Den ene av de to hyllene kan jeg skru inn i regel under panel/plyfa, men konsollene er likevel 21 mm, tilsvarende den delen av skruen som er ugjenget, så gjengene vil bli brukt uansett. Men selvsagt, Plyfa/perlestaff skal rekke alle ganger, så egentlig rekker 50 mm skrue hvorav 20 ugjenget....

/A

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.