Hei, er i gang med å skru opp hyller som bæres opp av konsoller.
Veggmateriale: 12mm plywood + perlestaff 15mm. Trenger skruer med liten forsenket hode, tenkte da å bruke 4,2 x 75 rustfrie terrassebordskruer som jeg har liggende. Hyllene med innhold veier vel 20 kg, men det blir 8 skruer, så det skal fungere med margin i normale tilfeller. Men jeg legger merke til at gjengene er mer glisne på terrassebordskruene. Holder de tilstrekkelig bra til dette formålet, eller bør man bruke vanlige treskruer?
Veggmateriale: 12mm plywood + perlestaff 15mm. Trenger skruer med liten forsenket hode, tenkte da å bruke 4,2 x 75 rustfrie terrassebordskruer som jeg har liggende. Hyllene med innhold veier vel 20 kg, men det blir 8 skruer, så det skal fungere med margin i normale tilfeller. Men jeg legger merke til at gjengene er mer glisne på terrassebordskruene. Holder de tilstrekkelig bra til dette formålet, eller bør man bruke vanlige treskruer?
Tja - det vil vel holde med margin om vettig skrudd inn så å si - momentet nedover fra hyllens vekt og belastning må forankres i vegg "både høyt og lavt" så å si - så lenge dette gjøres vettig vil det holde med margin ... den glisnere gjengen vil ikke påvirke dette annet enn marginalt ... rustfritt er jo dessuten sterkere enn vanlig "bondetreskrue" ... .
Ok, burde jo være greit. Det er ikke veldig glisne gjenger, men terrassekrue er jo litt tynnere sammenlignet med treskrue i tilsvarende lengde, og så har de vel ikke samme krav til holdfasthet kanskje når de brukes for terrasse mot gulvregel, derfor min fundering...
/A
/A
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
75 lang? vil det være noen gjenger som sitter i panel + plate, ellers går det like bra med spiker.
Protte
Protte
Det var dem jeg hadde med liten skalle (skruen skal inn akkurat i en snekkerdetalj i konsollen osv., vil ikke sparkle over).
Den ene av de to hyllene kan jeg skru inn i regel under panel/plyfa, men konsollene er likevel 21 mm, tilsvarende den delen av skruen som er ugjenget, så gjengene vil bli brukt uansett. Men selvsagt, Plyfa/perlestaff skal rekke alle ganger, så egentlig rekker 50 mm skrue hvorav 20 ugjenget....
/A
Den ene av de to hyllene kan jeg skru inn i regel under panel/plyfa, men konsollene er likevel 21 mm, tilsvarende den delen av skruen som er ugjenget, så gjengene vil bli brukt uansett. Men selvsagt, Plyfa/perlestaff skal rekke alle ganger, så egentlig rekker 50 mm skrue hvorav 20 ugjenget....
/A
Klikk her for å svare