Har en gammel låve som skal fikses til sommeren. Nytt platetak i stedet for det delvis sammenraste tegltaket. Dessverre må et par av takbjelkene byttes ut på grunn av fuktskader. Bjelkene er vel omtrent 12-15x15cm grove. Trolig blir det å erstatte dem med bjelker av noe slag. Spørsmålet er da hvilke dimensjoner jeg trenger for å erstatte disse bjelkene. Hvordan beregner man, har 3 stk limskrudde 45x145 samme bærekraft som en slik bjelke? Ville det fungert å for eksempel ta en eller to 195 eller 220x45 i stedet?
Medlem
· stockholm
· 483 innlegg
det kommer an på hvor lang spennvidde du skal ha, takstolkonstruksjon, hvor i landet du bor samt hvor i konstruksjonen bjelkene skal byttes. Generelt kan man si at rundvirke er sterkere enn skåret virke og trykklimt virke er sterkere enn begge.
Om du spesifiserer litt bedre så kan sikkert noen på forumet regne for deg
Om du spesifiserer litt bedre så kan sikkert noen på forumet regne for deg
Bjelkene er vel anslagsvis rundt 4,5-5m fra vegg til møne. Låven ligger utenfor Hjo så det er vel snøregion 2 gjetter jeg. Takkonstruksjonen er gammel - skulle gjette at låven er fra slutten av 1800-tallet. Det er bjelker opp til en møne som holdes oppe av gavlene samt vertikale bjelker på to steder inne i låven. Ved disse finnes også en horisontal bjelke for å stabilisere. Litt vanskelig å forklare, men det er ikke snakk om noen moderne takstolkonstruksjon i alle fall. Min tanke var å prøve å erstatte de skadede bjelkene med noe som er like sterkt så burde det jo fungere.
Om du stiller dem på høykant, så har de samme styrke selv uten limskruing. Du trenger bare å "neste" dem sammen.grutt skrev:
Hvis du derimot legger dem ned tror jeg ikke de blir like sterke selv om du skulle limskru dem!
Altså: Stå dem på høykant; spikre eller skru sammen på noen steder.
Klikk her for å svare