Hei forumet!

Vi holder på med en utbygging og akkurat nå er det takbjelker på gang.
På grunn av mangelen på limtre har vår entreprenør latt en konstruktør designe og beregne en bjelke av konstruksjonsvirke med forsterkninger av gerberplater, hullplater og limte forsterkninger.

Konstruksjonstegningene ser (så vidt jeg kan bedømme) solide og riktige ut, men byggarbeiderne klarte å tolke tegningen feil og bygde bjelkene med skjøter lagt for nær hverandre. Da dette ble oppdaget, reverserte de arbeidet og rev ned de bjelkene som var bygd.

Nå til spørsmålet: Det virket som ble brukt til bjelkene inneholder nå ganske mange skruehull og hull fra ankerspiker.
Er det grunn til bekymring for å gjenbruke disse bjelkene i vår bærende takkonstruksjon? Hva sier den samlede erfaringen og kunnskapen fra forumet? Er det noen grunn til å ikke gjenbruke dette virket?

//Jocke

Finnes det noen Treplanker med flere hull fra skruer og ankarspik, klare for gjenbruk i en takbjelke. Røde markeringer er synlige på endene. To trebjelker med flere skruehull og kvister synlige i treverket. Trebjelke med flere skruvhull og tekst "HOLMEN BRAVIKEN". Bjelken er gradert med kode "C24" og viser bruksskader og merker etter bygging. Trebjelker med mange skruvhull og preging på treverk, plassert foran en blå bakgrunn, brukt i takkonstruksjon. Trebjelker med metallplater og flere hull, markert med røde sirkler, ligger stablet under en presenning på en byggeplass.

Knapt == det går bra å gjenbruke

Ville bare oppdatere i emnet:

Våre byggere valgte på helt eget initiativ å erstatte alt trevirke som tidligere hadde blitt "perforert" med ankarspiker (før jeg rakk å påpeke det...). Så jeg er veldig fornøyd med deres beslutning, og med resultatet av deres bjelkebygging :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.