Hei.
Jeg har et 1½-plans 70-tallshus med betongtakstein og råspont samt 45 graders helling. Takstolene sitter med cc 1200 og bjelkelaget cc 600. Bjelkelagets bjelker er 210 høye.
Nå er det slik at i rommet så sitter det en vindusramme med 3 vinduer, men tidligere har det vært 2 vinduer og 1 dør. Dette har gjort at man har fjernet den ståendesøyle som var mellom vinduet og døren og dette har gjort at taket har sunket ned og satt seg, så det som holder det oppe nå er selve vinduskarmen. Snakket raskt med takstmannen da vi kjøpte huset, og han sa/trodde at det var nok å sette inn en 45x220 mm søyle som så hvilte på 2 45X120 mm søyler på sidene av vinduet. Avstanden mellom de 2 stående søylene er 2800 mm.
Jeg synes det virker spinkelt med en vanlig 45x220 på den avstanden og undrer om noen kan regne ut hva som trengs, enten vanlig eller limtre, hva som nå fungerer til en høyde av maks 300 (det er det som er avstanden mellom vinduskarmen og bjelkelaget).
Redigert:
Fant følgende pdf på nettet:
http://www.byggbeskrivningar.se/byggbesk.aspx?Cid=462&Id=44 og den viser klart at en 45x220 ikke engang er i nærheten av å klare det. Bredden på vårt hus er 8m og åpningen er jo nesten 3 meter, og for snølastsone 2 (jeg bor i 1) så skal man ha en 115x315 limtrebjelke for å klare belastningen, og det er litt bredere enn hva jeg kan ha, så det får bli en 90x315 bjelke eller en stålbjelke som tilsvarer 115x315 så er jeg iallfall sikker på at det holder.